Dag 8 t.m. 10 trekking Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 8 t.m. 10 trekking Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 8 t.m. 10 trekking Chiang Mai

Blijf op de hoogte en volg Melanie

14 Augustus 2012 | Thailand, Chiang Mai

Dag 8 t.m 10 Trekking Chiang Mai

Vandaag is de grote dag, onze trektocht door de jungle gaat beginnen. We hebben beide onze rugzak gevuld met wat (zwem)kleding, noodrantsoen, noodzakelijke toiletspullen en flesjes water. Alles wat niet mee hoeft zit in de koffers en laten we achter in het hotel. Zoals niet heel ongewoon komt onze pick-up flink later, maar uiteindelijk zitten we achter in de bak en rijden we van Chiang Mai richting onze uitdaging.

Na een korte stop onderweg om nog wat water en noodrantsoen te kopen komen we via een vreselijke slingerweg, die mij en Mel redelijk wagenziek maakte, ergens in de jungle bij een rivier uit. Hier gaan we raften op een bamboevlot. De vlotten zijn gemaakt van lange bamboe stokken die bij elkaar gebonden zijn. Voorop het vlot staat een Thai met een bamboe stok om te sturen, af te duwen en ons vooruit te duwen. Er zitten 4 man op ieder vlot. Ik kreeg ook een bamboe stok in mijn handen gedrukt en mocht achterop het vlot meehelpen met sturen en bomen( het voorstuwen van het vlot).

Onderweg passeren we diverse stroomversnellingen en moeten we soms flink ons best doen om het vlot op koers te houden en rotsen te ontwijken. We zien diverse grote spinnen en ook hebben we 3 slangen gezien van ongeveer 1 meter lang in de bomen boven de rivier. Eentje kon ik bijna pakken zo dicht ging ik er langs. Onze stuurman had er duidelijk grote lol in om verschillende keren met z’n stok naast een ander vlot in het water te slaan om de mensen een beetje nat te maken en vervolgens als men keek snel de andere kant op te kijken. Op een gegeven moment slaat een vlot voor ons om bij een van de stroomversnellingen en alle meiden liggen in het water. Onze stuurman moest natuurlijk hard lachen!

Na het vlotvaren gingen we weer in de pick-up en via een onverharde slingerweg door de jungle en komen aan in een dorpje ergens in the middle of no-where. Hier krijgen we een basic maar zeer smakelijke nasi-achtige lunch. De bevolking van dit dorp is duidelijk niet heel rijk, maar toch lijkt men het wel goed te hebben want de meeste huizen zijn van steen en op een aantal spot ik een TV schotel. Ook staan er paar auto’s en diverse brommers.

Na de lunch begint het echte werk. Bepakt en bezakt verlaten we al lopende het dorp en lopen we de eerste kilometers over smalle dijkjes tussen de rijstvelden. Al snel daarna beginnen we aan een lange steile klim door de jungle. Onderweg zien we bijzondere vegetatie en horen we allerlei vogels en insecten. Eén insect maakt het geluid van een soort straalmotor, de ander klinkt als een soort elektrische gitaar. De klim heeft echt hele steile stukken dus wordt er zo nu en dan even pauze genomen om te drinken en om de achterblijvers de kans te geven weer bij de groep te komen.

De groep van zo’n 22 man groot bestaat uit mensen van zo’n 22 tot 32 jaar uit diverse landen waaronder Nederland, Australië, België, Frankrijk, Spanje (Catalonië), Engeland en Canada. De twee Thaise gidsen spreken goed Engels en komen beide uit de bergstammen die we gaan bezoeken. Al tijdens de rit in de pick-up hadden we wat leuke mensen ontmoet en tijdens de tocht vormde zich vanzelf een groep van gezellige gelijkgestemde mensen met wie je gezellig kon kletsen.

Na verloop van tijd komen we bij een soort beek die van de berg af omlaag dondert. We volgen de beek stroomopwaarts en komen uiteindelijk uit bij een waterval. Zo’n 50 meter verderop staan een paar bamboe hutten en centraal in het kamp staat een soort afdak van bamboe waaronder een oudere Thaise man aan het koken is op een vuurtje. Hier gaan we onze eerste nacht doorbrengen.

Nadat iedereen een slaapplaats heeft gevonden in een van de hutten gaan we naar de waterval om een lekkere verfrissende duik te nemen, want dat was hard nodig na het vele zweten tijdens de beklimming. Na het zwemmen genieten we van een heerlijke maaltijd en daarna zitten we gezellig te kletsen met “ons” groepje. Om een uur of 10 gaan we naar bed, althans van een bed is niet echt sprake. We liggen op een soort rietenmatje op de bamboevloer met een paar dekens en een slaapzak, gelukkig wel onder een klamboe. Op de achtergrond dondert de waterval door. Het duurt even voor we in slaap vallen maar uiteindelijk hebben we ondanks dat we beide een paar keer wakker zijn geweest een redelijke nacht gemaakt.

De volgende ochtend na het ontbijt spelen we een potje ninja ter warm up. Daarna vertrekken we en klimmen we nog een stukje verder de berg op. Na verloop van tijd wordt het pad wat vlakker en veranderd ook de vegetatie naar wat meer loofbos. We lopen bergje op bergje af met zo nu en dan een pauze. Na zo’n 3 uur lopen komen we bij wat bamboe hutten. Hier maakt Mr Monkey (zoals de gids de oude man noemde) een lunch voor ons. In de dorpjes hebben ze gelukkig koelboxen met koude flesjes water en cola dus we kunnen onze voorraden telkens weer aanvullen. De prijzen zijn voor Thaise begrippen redelijk hoog maar als je bedenkt hoe alles daar komt dan heb je daar direct vrede mee.

Na de lunch lopen we verder. Iemand van ons groepje begon spontaan een liedje te zingen en voor we het wisten waren we allerlei liedjes aan het zingen in diverse talen. (funky chicken/ un sardinos enz) We hadden een veel lol en het zingen zorgde voor de nodige afleiding. De 4,5 uur lopen waren eigenlijk om voordat we er erg in hadden en zo belandde wij in het dorpje waar we de tweede nacht zouden doorbrengen. Een vriendelijke man wees ons onze hutten. Dit dorpje ,dat uiteraard weer uit bamboe hutten bestond, was best groot. Het leek een grote boerderij. Her en der liepen honden, katten, kippen en koe en vele zwijntjes. Je zag duidelijk dat men arm was. Er was geen stroom, men had geen auto’s en er stond slechts een enkele brommer.

Nadat we ons bedje hadden klaar gemaakt ging een deel van de groep Thais voetbal spelen (een soort voetvolley). Mel en ik gingen na een douche even op bed liggen om bij te komen van de tocht en de hitte. De douche was gewoon een kraan in een bamboe hut op zo’n 1.50m hoogte. Het water werd opgevangen in een ton van waaruit je weer handmatig met een soort schepje de WC (tevens in de bamboe hut) moest doorspoelen. De douche werd bewaakt door een vriendelijk knorrend zwijntje dat af en toe even z’n neus om de hoek stak om te kijken of alles nog goed ging.

Al snel werd het donker en gingen we aan tafel. Onder het genot van een biertje bespraken we de dag en hadden we lol met de groep. Onze gastheer was een goedlachse Thai die volgens mij iets teveel gedronken of gerookt had. Hij vroeg mij om voor hem een biertje te kopen bij hem (dus eigenlijk gewoon verkapt geld geven) en dan kan je gewoon geen nee zeggen. Speciaal voor ons maakte hij na het eten een kampvuur en mochten wij erbij komen zitten. Na verloop van tijd kwamen alle kinderen uit het dorp bij het vuur staan en gingen ze min of meer onder dwang van onze gastheer liedjes voor ons zingen. De beste man maakte natuurlijk van de gelegenheid gebruik om met de pet rond te gaan. Al snel had hij flink wat duiten te pakken want iedereen gooide z’n kleingeld erin. Het was best mooi, maar vooral leuk om naar te kijken want sommige nog hele jonge kinderen deden eigenlijk maar wat. Na zo’n 10 liedjes was het onze beurt en hebben wij een paar liedjes voor de kinderen gezongen. Rond 10 uur gingen we naar bed.

De volgende ochtend waren we al vroeg wakker want we hadden allebei slecht geslapen op de harde ondergrond. Na onze spullen gepakt te hebben gingen we aan het ontbijt. Daarna hadden we nog wat tijd om rond te lopen en toen zijn we even bij een zwijntje met allemaal biggetjes van zo’n 2 weken oud gaan kijken. Echt heel schattig!! Ook liepen er jonge katjes en kuikens door het dorp. Nadat iedereen z’n drankrekening van de vorige avond had betaald, vervolgden wij onze tocht.

Het parcours van de laatste dag was redelijk goed te doen alleen was het wel een stuk warmer dan voorgaande dagen en was het voor het eerst zo goed als onbewolkt. Het begin was redelijk gelijk aan de voorgaande dag, maar het einde was wel weer een stuk zwaarder, doordat het vrij steil bergafwaarts ging. Onderaan de berg, na zo’n 3 uur lopen, werden we opgepikt door een pick-up en werden we naar de plaats gebracht waar we onze lunch kregen. De kwaliteit van deze lunch was echt ronduit slecht. De smaak van de noodles was zo beroerd, het rook en smaakte naar dropveters en zo stopte bijna iedereen na 2 happen met eten. Waarschijnlijk werd alles wat over was gewoon weer opgewarmd voor de groep na ons…..

Toen bracht de pick-up ons naar een Elephant farm waar een stuk door de jungle zouden gaan rijden op de rug van een olifant. Aldaar aangekomen stond ons een leuke verrassing te wachten; ze hadden een baby olifant van 2 maanden oud. Omdat we moesten wachten tot de groep voor ons terug was hadden we ruim de tijd om met de baby olifant op de foto te gaan en met het beestje te stoeien. Echt een heel leuk beest en hij probeerden ons de hele tijd met z’n kop omver te beuken. Ongekend hoe sterk zo’n beest al is ,want met mijn volle gewicht in de strijd drukte zij me gewoon achteruit. Ook ging het beest per ongeluk nog even op mijn tenen staan. Gelukkig had ik mijn werkschoenen met stalen neuzen aan. We hadden voor de moeder wat suikerriet stengels gekocht dus die konden we voeren.

Ook zagen we een hele zielige hond die Mel al onze koekjes had gegeven. Nadat het dier de koekjes had opgeschrokt rende ze weg onder de veranda. En ineens hoorde we heel veel gepiep. Het bleek dat deze hond een nestje met hele kleine schattige puppies had. Onze koekjes zijn nu in ieder geval goed besteed.

Na zo’n 20 minuten kwam de andere groep terug en ging wij een rondje rijden. Onze olifant had het niet zoveel zin meer in en dus ging onze Mahoet even van het beest af om hem vanaf de grond aan te sporen wat harder te lopen.(door poep naar hem te gooien) Dat was een mooie gelegenheid voor Mel om op de nek van de olifant te gaan zitten en zo was zij de rest van de weg de Mahout en liep de echte er op z’n gemak een beetje achteraan.

Toen we ons rondje hadden voltooid werden we met de pick-up terug gebracht naar ons hotel. We zaten bijna letterlijk af te tellen want iedereen was echt zo vreselijk toe aan een echte douche en een wc pot i.p.v. een gat in de grond.

Eenmaal bij het hotel aangekomen zijn we vrijwel direct onder de douche gegaan en hebben we ons heerlijk opgefrist. Na nog even op bed uitgerust te hebben, gingen we alweer de stad in, want we hadden met ons nieuwe vriendenclubje afgesproken om gezellig gezamenlijk uit eten te gaan en de verjaardag van een van de meiden te vieren.

Restaurant The Riverside was zo’n 20 min lopen van het hotel en dat was voor ons inmiddels peanuts. Het was een gezellig restaurant met waarschijnlijk een Nederlandse eigenaar want er hingen diverse Nederlandstalige emaille borden aan de muur. Het eten was echt heerlijk. We hadden beide een steak met frites. Zo lekker na al dat jungle voer…… Voor Thaise begrippen was het wel een dure tent.

Na het eten zijn we in de bar van het restaurant, waar inmiddels een zeer goede live band aan het spelen was, nog even wat uurtjes los gegaan met z’n allen. Toen de tent ging sluiten was het tijd om afscheid te nemen en met een paar man die ook in ons hotel zaten, liepen we gezamenlijk terug.

Onderweg terug naar het hotel hadden Mel en ik bedacht dat we de trip van morgen naar Chiang Rai en de Gouden driehoek maar zouden gaan skippen. We hadden namelijk niet zoveel zin om vroeg op te moeten staan om vervolgens weer bijna de hele dag in een minibusje opgepropt te zitten (13 uur). Toen we weer in onze kamer waren, wachtte daar een heerlijk bed en zodra mijn hoofd het kussen raakte was ik vertrokken…..

Morgen dus geen verhalen over de gouden driehoek maar over uitslapen en een dagje chillen in Chiang Mai.

M&M