El Salton - Reisverslag uit El Saltón, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu El Salton - Reisverslag uit El Saltón, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu

El Salton

Blijf op de hoogte en volg Melanie

12 Augustus 2013 | Cuba, El Saltón

Dag 16 El Salton

We hadden bedacht dat we vandaag uit zouden slapen, maar omdat het ontbijt maar tot ongeveer 9.00 is moesten we er toch een soort van op tijd uit. Het ontbijt was prima.
Om 10.00 zouden we een wandeling door de omgeving gaan doen met een gids. Deze stond keurig op tijd op ons te wachten. Eerst gingen we naar een viewpoint waar de bar eerst had gezeten. Vanaf hier kon je mooi over het hotel en de omgeving uitkijken. Michael (de gids) vertelde dat ze de bar nu naast het restaurant hebben gemaakt omdat de andere plek gevaarlijk was. Als mensen gedronken hadden vielen ze wel eens van de trappen af naar beneden.

Hierna moesten we over een steil rotsenpaadje de berg op en kwamen we bij een boerderij. Er liepen allerlei dieren los en er brandde een vuurtje. We werden hartelijk ontvangen en kregen allerlei uitleg over het proces van koffiemaken. Deze mensen hadden een koffieplantage, dwz koffiebomen op hun land. Niet netjes in rijen gepoot maar gewoon zoals de natuur het heeft verdeeld. In de boerderij was een man bezig om een soort maispap te maken, hij gebruikte daarvoor een handmatige koffiemolen. Deze prut was voor tamales, een soort snack. In de ‘keuken’ stookte de vrouw des huizes Mercedes een vuurtje op terwijl Maarten koffiebonen zat te pletten met een soort stampding. Mercedes zou van de geplette koffiebonen verse koffie gaan zetten en wij mochten even een kijkje nemen op de boerderij.

Er liepen 2 muilezels, eenden met kuikens, ganzen, varkens, kippen en nog veel meer dieren rond. Het was een onwijze bende maar dat is vrij normaal hier geloof ik. Michael heeft nog meer uitleg gegeven bij verschillende handmatige apparaten, koffiemolen en een ding om suikerriet mee te persen. Ook vertelde hij dat de omgevallen bomen die je her en der zag om zijn geblazen door orkaan Sandy vorig jaar. Dat is best bijzonder omdat we zo’n 120 km van de zee af zitten en ergens midden in de bergen. Ook vertelde hij dat deze mensen een aantal duiven hebben die ze dus serieus nog gebruiken om berichten te versturen.

Na deze rondleiding was de koffie klaar, volgens Maarten was de koffie erg goed. Omdat ik niet hoefde was er nog koffie over en Mercedes deed dit in een plastic flesje en gaf deze aan Maarten, dus kon hij nog lekker koffie drinken.
We zijn verder gelopen door een weiland en over de bergen over verschillende paadjes en kwamen bij een andere boerderij aan. Daar zat boer Giovanni al op ons te wachten, hij was ons bij het hotel al voorbij gewandeld. Als een soort berggeit racet hij de berg op terwijl wij lopen te ploeteren en te puffen. Giovanni had een mand met allerlei soorten vers fruit, ook bood hij ons een kokosnoot aan. Met zijn machete hakte hij de bovenkant eraf en konden we zo uit de noot drinken. Hij had ook een ander soort kokosnoot waar ook vruchtvlees (kokos) in zat, deze hakte hij doormidden zodat we het kokos eruit konden eten. Er kwam een schattig klein hondje aangelopen en die lustte ook wel een hapje kokos haha.

Nadat we een aantal fruitjes en de kokosnoten op hadden zijn we verder gaan lopen. Het werd steeds warmer en ook het pad leek wat steiler te worden. We gingen naar een gedeelte van de waterval waar je kon zwemmen. Toen we daar aankwamen waren er 3 jongens met een zelfgemaakt duikmasker en harpoengeweer aan het vissen. Een jongen nam een grote hap lucht en ging onder een rots in het water liggen en vervolgens een vis aan de harpoen te rijgen. Het zag er bijzonder uit, vooral omdat ze het allemaal zelf gemaakt hadden.
Het was een erg mooi gebied en het was er ook lekker rustig, je hoort alleen de vogels en insecten.

Het laatste stuk terug lopen was behoorlijk pittig, omdat het best al heet aan het worden was en we steil de berg op moesten klimmen. Gelukkig werd het pad al snel eter en hebben we het laatste stuk in de schaduw gelopen.
Eenmaal bij het hotel aangekomen hebben we lekker geluncht en daarna hebben we een siësta gehouden. Het was behoorlijk aan het onweren en de stroom was uitgevallen. We werden wakker in een hete kamer want de airco was uitgevallen.

We zijn dus maar in het restaurant gaan zitten, dat is in de openlucht en het was behoorlijk afgekoeld dus het was goed te doen. We hebben een paar spelletjes rummikub gedaan en daarna lekker gegeten.