dag 5 Mkhaya - Reisverslag uit Big Bend, Swaziland van Melanie - WaarBenJij.nu dag 5 Mkhaya - Reisverslag uit Big Bend, Swaziland van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 5 Mkhaya

Blijf op de hoogte en volg Melanie

18 Juli 2014 | Swaziland, Big Bend

Dag 5 Mkhaya

OMG! Wat ging de wekker vroeg vandaag en dat op mijn verjaardag! Om 04.15 moesten we uit bed, gelukkig was alles ingepakt en hoefde we alleen nog maar te eten en te vertrekken.

Bij het ontbijt kreeg ik 2 kaarten, 1 van maarten en 1 van Snoesje en Stunner, zo knap dat zij een pen kunnen vasthouden :)

Het rijden in het donker ging eigenlijk heel goed. We moesten eerst naat Matubatuba en daarna eigenlijk alleen maar rechtdoor totdat we bij Golea aankwamen en daar moesten we de grens over. De wegen waren goed en voldoende verlicht en we zijn geen fratsen tegen gekomen. Wel hebben we een fikse bermbrand gezien, hoe zonde het ook is het zag er toch wel vet uit!

Voordat we bij de grens waren kregen we een beetje honger en zijn we gestopt. Ik heb niet eerder om 6.30 in de berm taart staan eten hahaha.
Bij de grens kwamen we erachter dat het hele grenskantoor gebeuren gemoderniseerd was. Veel banen, mooie kantoren en veel personeel het was dan ook duidelijk waar we heen moesten en wat we moesten doen. eerst SA uit, kaart voor de auto stempelen, naar binnen paspoort en kaart stempelen en met de auto langs het kantoortje.

Door een hek, nieuwe auto kaart, stoppen en uitstappen, kaart en paspoort stempelen, langs het hokje rijden en toen waren we eindelijk in Swaziland.

Inmiddels was het ook licht en konden we goed de uitgestrekte suikerrietvelden bij Big bend zien, Maarten vond dit natuurlijk prachtig! Ook nu moesten we eigenlijk alleen maar rechtdoor rijden dus dat kan niet misschien, zou je denken.

Na ongeveer 1.5 uur hadden we nog steeds geen bord ofzo gezien en begonnen we een beetje te twijfelen en toen ineens stond er een heel oud afgetrapt bord met een kleine pijl naar een of andere afrit. Het leek zo tussen de boerderijen te stoppen bij een gaar winkeltje met allerlei autowrakken. Maarja er stond toch echt nog een 2e (verrot) bord waarop pick up point stond. We stonden nog niet stil of er stond alweer iemand naast onze auto die beweerde dat we toch echt goed zaten. Hij bleef een beetje rond de auto hangen en we vonden het beide een beetje een enge kerel. We weren een uur en een kwartier te vroeg en we hadden geen zin dat die kerel de hele tijd bij de auto zou staan dus zijn we nog maar een stukje gaan rijden.

Na 45 min kwamen we terug maar zagen we nog steeds geen andere auto’s. we hebben het off-road pad gevolgd en dat kwam uit bij een omheind gebied met een hek, waar geen naambord oid op hing. Dus hebben we eerst maar eens gebeld, we bleken goed te zitten en niet veel later kwam er inderdaad een landrover aan. We moesten achter deze auto aan rijden naar een boerderij, binnen het park, en daar konden we de auto veilig parkeren. Terwijl we uitstapte kwamen er 2 sable kalfjes in volle vaart langs gegaloppeerd, met op hun hielen een puffende ranger. Dit is heel bijzonder want Sable is zeldzaam en kort alleen in Zimbabwe en Botswana voor.

Bij aankomst hebben we nog een stuk taart gegeten en een glas sap gekregen, er hing allerlei voorlichting over stropers en ook hingen er allerlei vallen die ze in de loop der jaren ontmanteld hebben. Na een kort praatje van de ranger zijn we in de langrover gestapt voor een game-drive richting het Stone camp. Eerst moesten we door een speciaal gebied waar ze Sable. Roan antilope en Eland fokken. Dit is heel mooi want ook deze mooie dieren worden met uitsterven bedreigd.
Het terrein waar we uiteindelijk de game-drive hebben gedaan is 10.000 ha groot. Het is echt bushland en we hebben super veel dieren gezien. Zebra’s, tsetsebe antilopes, giraffe met een jong, een kudde wildebeest waar een witte (niet albino) bij zat echt heel apart. Ook hebben we heel veel witte neushoorns gezien. Ook van heel dichtbij, omdat het zo heet was waren veel neushoorns een beetje aan het chillen. En waren ze ook niet zo moeilijk te vinden.

Om 13.00 kwamen we aan bij het kamp, we werden opgewacht door een dame met een schaaltje met opfrisdoekjes en daarna werden we naar onze hut gebracht. Echt prachtig!! Een stenen huis met rietdak, compleet met douche, was bak en wc. Er zitten geen ramen en deuren in dus dat is heel bijzonder. Om het kamp staat ook geen hek en er liepen allerlei dieren, zoals parelhoenders en nyala’s. (voor fotos moet je even op internet zoeken) Daarna konden we lunchen. We konden kiezen uit een varkenslapje of een impala pasteitje. Ook kregen we nog sla en een soort couscous met uiensaus, als toetje kregen we een mega glas vol met chocolademousse, het was zoveel dat zelfs ik het niet op kon.

Na de lunch zijn we een dutje gaan doen ter voorbereiding op de game-drive in de namiddag. Ook tijdens deze drive hebben we weer veel dieren gezien, ook wat verschillende vogelsoorten maar vooral heel veel neushoorns. Halverwege moesten we overstappen in de auto waar de nieuwe gasten in zaten, een club Hollanders (jeej). We hebben genoten van de prachtige zonsondergang. Toen we al bijna terug in het kamp waren hoorde we het gekraak van bomen die werden gesloopt, een teken van olifanten en een meter of wat verder zag Maarten in een keer de olifant tussen de bush staan. Een mooie afsluiten van weer een geweldige drive.

Toen we terugkwamen zijn we gaan omkleden en bij het kampvuur gaan zitten. Het was echt prachtig opgezet. In het midden een groot kampvuur en daarom heen gedekte tafels met paraffine lantaarns, heel romantisch. Het 4 gangen diner dat volgde was ook erg lekker. Na het eten gaven de dames een Swazi dans voorstelling waarbij ze ook zongen en op een zeer valse fluit bliezen. Het was erg indrukwekkend en op het eind moesten we allemaal een in een soort polonaise rond het vuur dansen, dat was leuk.
Eenmaal terug bij het huisje, wat te vinden was doordat het pad werd verlicht met paraffine lantaarns, hoorden we iets in de struiken, dus gewapend met de nachtkijker en een zaklamp zijn we gaan kijken en we hebben een tick-tailed bush-baby gezien, dat was erg gaaf.

We hebben een poging gewaagd in de bushdouche, maar aangezien we geen heet water kregen zijn we lekker in het dikke pak dekens gaan liggen. Eerst hebben we het chocolaatje dat ineens op het kussen lag opgegeten. Toen ik mijn voeten in het bed stak schrok ik me rot… er lag iets zwaars en warms in het voeteneinde… bleek gelukkig een warme kruik te zijn, wat een luxe!!
We hebben alle lantaarns in het huisje uitgedaan, behalve die in de wc en zijn heerlijk gaan slapen.