dag 13 Kruger park Lower sabie - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Melanie - WaarBenJij.nu dag 13 Kruger park Lower sabie - Reisverslag uit Hazyview, Zuid-Afrika van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 13 Kruger park Lower sabie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

26 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Hazyview

Dag 13 Kruger Wildtuin Phabeni – Lower Sabie

Vanochtend was het dan zover, we gaan naar het Kruger park, hier beter bekend als de Kruger wildtuin. Om 05.00 ging de wekker. We hadden ontbijtpakketjes en de meeste spullen waren al ingepakt dus we moesten alleen ons zelf uit bed hijsen en dan konden we gaan.
Het was vrij rustig op de weg en we hadden het hek dan makkelijk gevonden, het was ook maar ongeveer 11 km van onze lodge af. Er stonden echt al super veel auto’s die het park in wilde, niet alleen van game drives maar ook van particulieren. Wij hadden natuurlijk weer pech dat we achter een stel bejaarden stonden die ff aan de balie een wild- card gingen aanvragen. Dat duurde zowat 20 min en was erg zonde van onze tijd.

De zonsopkomst was erg mooi en al snel zagen we de eerste dieren, een giraffe die rustig aan een boom stond te knabbelen. Daarna zagen we ook een kudde zebra’s, zij kwamen enigszins gealarmeerd door de struiken draven dus wij bleven maar even rustig staan om te kijken of er nog iets spannends gebeurde, maar dit was niet zo. De zebra’s staken de weg over en dat gaf ons een mooie gelegenheid om ze even van dichtbij te bekijken.

Na een tijdje kwamen we aan bij een splitsing, wij moesten naar links maar iets verder op het rechterpad stonden 2 game trucks en wat auto’s stil. Meestal betekend dit dat er iets te zien valt dus zijn wij daar ook maar heen gegaan. En gelukkig maar want er lag een cheetah heerlijk te genieten van de ochtend zon op een grote platte rots. We konden het heel goed zien en omdat wij toch geen haast hadden bleven we rustig genieten. Op een gegeven moment ging de cheetah rechtop zitten en zich uitrekken en verdween achter de steen, dit was voor de meeste auto’s het teken om te vertrekken. Wij bleven nog even en ons geduld werd beloond, de cheetah kwam terug en bleef even onze kant uit kijken voordat hij weer ging liggen. Dit gaf prachtige foto’s! Hierna zijn wij ook maar omgedraaid om ons pad te vervolgen.

We waren nog helemaal blij van de cheetah toen we langs een rotsachtige gebied kwamen, ik was aan Maarten aan het vertellen dat dit meestal een plek is waar een Luipaard zich schuilhoudt. En nog geen 5 meter verder zien wij weer de game trucks stil staan en wat zie we heel diep door de struiken sluipen, ja wel hoor een luipaard! Echt niet te geloven!!
We hebben nog verschillende pogingen gedaan om een beter zich te krijgen maar we hebben een lage auto en het terrein werd steeds hoger en de struiken ook dus we hebben niet zo veel meer kunnen zien, maar ach het was nog geen 8 uur en kijk wat we al hebben gezien, we mogen dus niet klagen.
We zijn weer verder gaan rijden en hebben nog veel impala’s gezien, ook wat waterbokken en veel vogels.
We hebben 4 witte neushoorns gezien, waarvan er 1 heel druk was met het markeren van zijn territorium dmv poep en pies (dit tot groot vermaak van Maarten).

We hadden afgesproken om naar het kamp Pretoriuskop te gaan om even de plassen en nog even op het wild bord te kijken, op weg daarheen hebben we veel katten-spoor gezien, dat gaf wel hoop.
Eenmaal in dat kamp aangekomen zagen we tot ons afgrijzen een wimpy’s (soort Mcd.) zitten, we dachten nou we gaan ff koffie en choco halen en dan kunnen we er weer tegen aan… komt er precies een hele buslading van die Hollandse yuppen die tent binnen. Pfft wat een gedoe zeg, gelukkig konden we een soort van snel weer op pad in onze eigen auto en hadden we geen last meer van die drukte. Wel hebben nog even lekker een stuk pizza van gister gegeten. (pizza prosuto en pizza met springbok).
Onderweg zagen we weer veel katten-sporen maar we hebben verder geen katten meer gezien. Wel hebben we veel olifanten gezien, een aantal stonden zich te wassen en te drinken, dat zag er mooi uit. Ook werd er nog even naar elkaar getrompetterd, dat is dan toch wel vet hoor! We hebben ook nog een kudde gezien die langs de rivier stond, deze hadden best een aantal kleintjes.

De grootste kudde die we hebben gezien is ook de kudde die ons hart sneller deed kloppen. We kwamen aangereden en zagen links van ons een aantal olifanten (iets van 6) waaronder 2 kleintjes. We bleven netjes op afstand want achteraan liep een hele grote mama-olifant en zij leek niet zo blij met ons, ondanks dat we behoorlijk ver weg waren ging ze toch steeds naar ons kijken en ook iets onze kant op lopen. Later liep ze verder en dachten wij dat de kust veilig was. Wij zagen nog steeds maar heel weinig olifanten en op gepaste snelheid en met afstand wilde wij passeren. Maarten moest heel even stoppen zodat ik een foto kon maken, maar dat was toch echt de druppel voor mama-olifant. Maarten zegt nog heel droog ‘he kijk ze is nieuwsgierig en komt hierheen’. Ik draaide me om en zag dat zij echt nog maar 10 meter ofzo van ons vandaan was en met klapperende oren onze kant op kwam draven, dit is echt een heeeel slecht teken. Ik roep tegen hem ‘Nu rijden, snel snel!’ En ineens zien we dat we nog langs minstens 6 olifanten over een lengte van 40 meter moesten rijden. Alle olifanten stonden ineens ook op opgeheven hoofd, slurf en klapperende oren naar de weg te kijken. En terwijl we plankgas met slippende banden wegscheuren horen wij nog een luid getrompetter….

Op ongeveer 200 meter afstand zagen wij dat alle olifanten nu in een rij gingen oversteken en het bleken er wel een stuk of 25 te zijn, met vrij veel kleintjes. Dus dat verklaard ook het gedrag wel. Het was ontzettend spannend en ik ben blij dat we het zonder kleerscheuren hebben overleefd.
Na dit avontuur waren we gelukkig ook bijna bij ons kamp. We zijn nog 1 olifant tegen gekomen en hebben die in alle rust met veel afstand laten passeren. Ook hebben we nog veel impala’s een groepjes zebra’s en een eenzame gnoe gezien.

In Lower Sabie aangekomen hebben ingechecked en zijn we vlees gaan halen voor vanavond, we eten gemsbok met portobello’s gevuld met uien en kruidenboter en knoflookbrood. Dat wordt smullen!
De BBQ was erg geslaagd en na dit haute BBQ menu zijn we richting het verzamelpunt gelopen voor de nightdrive. We hadden een plekje voorin de truck. In tegenstelling tot onze night drive hebben we deze keer helaas niet zoveel gezien. Het beperkte zich tot een paar olifanten, neushoorns, een steenbok, large spotted gennet en een white tail mongoose. De lange dag en de kou zorgden dat we onze ogen op een gegeven moment nauwelijks nog konden openhouden en Mel heeft zelfs heel even geslapen. Eenmaal thuis konden we ons heerlijke bed induiken.