Dag 8: Paardrijden en Naxos stad - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 8: Paardrijden en Naxos stad - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 8: Paardrijden en Naxos stad

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Melanie

15 Juli 2015 | Griekenland, Naxos

Vandaag moesten we enigzinds op tijd uit bed omdat we gingen paardrijden. Na een snel ontbijtje hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting Naxos Horseriding Club gegaan op ongeveer een kwartiertje van ons appartement.

Daar aangekomen stonden de paarden al te wachten en toen de groep (4 rijders en 2 begeleiders) compleet was gingen we op pad. Het begin van de tocht ging over nauwe paadjes tussen de akkers door. Hier en daar was men op het land aan het werk. Naast de paden groeit bijna overal Miscantus een soort riet dat wel 3 meter hoog kan worden. Op sommige plekken had je het idee dat je door een soort tunnel ervan reed. Ik had een behoorlijk groot paard en daardoor zat ik regelmatig in de clinch met over hangende takken. Mel had daar beduidend minder last van.

Via de smalle paadjes kwam we bij de doorgaande weg en toe we die overgestoken waren reden we door de duinen naar het strand. Inmiddels had Mel mij ingehaald want mijn paard stapte redelijk sloom. Op het strand aangekomen liepen we eerst een stuk door het zand en Mel vond zowaar 5 euro, dus sprong er snel af om het geld op te rapen. Daarna liepen we een stuk door de branding en verder op gingen we door het water naar een soort eilandje met de ruïnes van een kerkje erop. Te paard door het water was wel gaaf, want dat had ik nooit eerder gedaan. Mijn paard was heel braaf en doordat ik zo hoog zat hoefde ik niet eens m'n benen in te trekken. Mel haar pony was een flink stuk kleiner dus zij had de benen hoog opgetrokken.

Voorbij het kerkje gingen we terug door het water naar het strand. Ze hadden gezegd dat we ook zouden gaan draven en galopperen maar daar was het tot op heden nog niet van gekomen dus stelde ik maar de vraag of dat nog ging gebeuren. Nou dat kon dan nu wel dus de voorrijder zette een draf in om vervolgens naar galop te gaan. Achter ons hoorde we bij de eerste passen direct gejank.... een van de franse meisjes, zat te huilen want ze vond het eng... waarom geef je dan in hemelsnaam aan dat je een gevorderde ruiter bent als je nog nooit gegaloppeerd hebt!! Nou ja, zij bleef achter met de andere begeleidster en wij gingen met z'n vieren een rondje galoperen. De paarden hadden er flink zin in en voor zowel mij als Mel was het nog best lastig om de begeleider niet in te halen.

Na het galopperen reden we door de duinen naar een strandtentje. Hier hadden we een half uurtje pauze en konden we wat drinken kopen en naar de WC. Na deze stop liepen we wederom tussen de akkers door, terug richting de ranch. Al vrij snel waren we terug en na nog even geholpen te hebben met afzadelen hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar de hoofdstad van Naxos gereden.

Naxos ofwel Chora (Griekse woord voor hoofdstad) lag op slechts 5 minuten rijden en hier wilden we de middag spenderen om door de smalle straatjes en steegjes te dwalen. Als eerste waren we toe aan een lunch want het was inmiddels 13.30. We wilde niet bij de boulevard gaan zitten waar alle toeristen tenten zitten maar echt een lokale kleine taverne. Na was gelopen te hebben vonden we een gezellig ogend tentje. Toen we eenmaal zaten zagen we dat die man allerlei awards had gewonnen. Dat werd onderstreept toen we niet veel later een overheerlijke pita gyros geserveerd kregen. Inmiddels was de zoon van de man op z'n scooter aangekomen en hij sprak in tegenstelling tot z'n vader heel goed engels. Deze mensen waren enorm gastvrij en hij knoopte een heel gesprek met ons aan. Na het eten kregen we van het huis nog een soort kleine peer (lokale vrucht) die op de boerderij van z'n opa geplukt waren. Daarna kregen we ook nog een toetje van het huis, een soort marmelade van citroen dat z'n vader had gemaakt. Ook erg lekker. Na nog wat gekletst te hebben met de jongen zijn hebben we onze weg vervolgd.

Na nog wat door de steegjes te hebben gelopen kwamen we bij het kasteel op de berg. Dit was nu een museum, maar we hadden geen zin om naar binnen te gaan, dus toen zijn we richting te haven gelopen om het schiereilandje op te gaan waar de tempelpoort staat. Vanaf hier hadden we goed zicht op de haven, de baai en de stad en je kon er mooie foto's maken. Via het strand zijn we terug gelopen naar de quad en zijn we via wat omwegen om nog wat siteseeing te doen naar huis terug gereden.

In de namiddag zijn we nog even naar strand gegaan en heb ik een flink stuk gezwommen en Mel op het strand een boekje gelezen. Terug gekomen bij het appartement hebben we ons opgefrist en zijn we richt het centrum gewandeld van ons dorpje om daar een hapje te gaan eten. Bij een knus uitziend restaurantje zijn we neergestreken. Ze serveerden geen echte hoofdgerechten, maar allemaal kleine gerechtjes. Zo hadden we dus verschillende dingen op tafel staan en het smaakte allemaal prima. Na het eten zijn te teruggelopen want de hitte en de continue harde wind zorgen dat je 's avond meestal wel flink moe bent.