dag 7 Moab naar Bryce - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Melanie - WaarBenJij.nu dag 7 Moab naar Bryce - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 7 Moab naar Bryce

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Melanie

24 Juli 2016 | Verenigde Staten, Bryce Canyon City

Dag 7 Moab naar Bryce Canyon

Vanmorgen werden we helaas al vroeg gewekt door de zon die vol op onze tent stond te branden. Nadat we opgestaan waren hebben we in de schaduw even het reisplan van de dag bekeken, want vandaag verkassen we van Moab naar Bryce Canyon. Na het eten hadden we redelijk vlot onze tent afgebroken en alles weer in de auto zitten. Wel moesten we nog even afrekenen omdat we gisteren zo laat waren gearriveerd. Na vertrek reden we terug richting Moab downtown. Niet alleen de reisgidsen maar ook het straatbeeld liet ons weten dat hier van alles te doen is. Je zag volop jeeps en pickups met mountainbikes, atv's (quads en sidebysides), kano's etc, maar ook rental waren langs de weg ruim vertegenwoordigd. We reden door Moab heen om iets ten noorden even de afslag richting Arches National Park te nemen. We hebben inmiddels een America The Beautifull annual pass. Deze geeft ons voor $80,- een heel jaar gratis toegang tot alle NP's. Het Arches National Park is beroemd vanwege de vele indrukwekkende rotsformaties en balancerende rotsen zoals de Courthouse Towers, Windows Section, Fiery Furnace, Devils Garden, Klondike Bluffs en de Balanced Rock. Er zijn meer dan 2000 gedocumenteerde natuurlijke bruggen (arches), waaronder de Landscape Arch, Double Arch, Double O Arch en Delicate Arch. De kleinste bogen hebben een opening van amper één meter, terwijl de afstand tussen de steunpunten van de grootste boog (de Landscape Arch) 88,4 meter is. Deze formaties zijn zo'n 300 miljoen jaar geleden ontstaan, het gebied stond eerst onder water. Later is het water gezakt en bleven en er zand en rotsen achter. Door de loop van de tijd zakt het zand weg en door wind, regen en ijs ontstaan verschillende formaties. Er mooi om te zien! Omdat we nog een lange rit voor de boeg hadden zouden we maar een stukje het park inrijden, maar dat was ook zeker de moeite waard! We hebben op een aantal plaatsen een stop gemaakt om te genieten van het uitzicht en natuurlijk foto's te maken van de natuurlijk rotsbogen. Het was wel erg druk in het park dus het viel niet mee om foto's zonder mensen erop te maken. Vooral de chinezen die blijkbaar USA ontdekt hebben zijn bijzonder aanwezig en sommige bijzonder asociaal.

Na Arches gingen we terug de 191 North op om na zo'n 60 mijl de 70 west te pakken. Het landschap was veel van hetzelfde maar zeker niet minder mooi. Zo nu en dan kon je ontzettend ver kijken over de uitgestrekte desert en dan reed je weer tussen de rotsen. Op de 70 was de speed limit 80mph dus dat schoot mooi op. Je merkt alleen wel een groot verschil in brandstofverbruik of je 70 of 80 rijdt. Ach wat maakt het uit... de peut hier kost rond de $2.25 voor 1 gallon, dus laat die V6 onder kap maar lekker brullen. Langzaam aan kwam er wat verandering in het landsschap en stond er steeds meer bomen op de heuvel langs de weg. Je zou hier prachtig quad of paard kunnen rijden. Omdat ik alweer een aantal uurtjes achter het stuur zat zijn we in Richfield gestopt om te tanken en even wat te gaan eten. Mijn policy en advies voor iedereen die nog eens naar de states gaat, tank als je tank half leeg is. Het komt namelijk nogal eens voor dat je 100 mijl niets tegenkomt, of dat er een tank zit die helemaal verlaten is of dat je creditcard niet geaccepteerd wordt. Anyway, langs de snelweg werden we lekkergemaakt met een bord van de Burger King en andere fastfood restaurants, maar die BK was jammer genoeg nergens te vinden en zo zijn we bij de Arby's terecht tegekomen. Dat was prima en natuurlijk veel voor relatief weinig want fastfood is nu eenmaal goedkoper dan gezond eten. Na een stop van ongeveer een half uurtje vervolgden we onze weg en niet veel verder gingen we de 89 South op. Deze weg liep zo'n beetje het hele stuk tussen 2 bergkammen, door een prachtige vallei met vele boerderijen. Het land was allemaal geirrigeerd en daardoor erg groen. Het was voornamelijk vleesvee wat je zag en ook wel weides met paarden. De 89 is ook een iconische weg netals de 66, alleen minder bekend. Zo nu en dan kwamen we door dorpjes waar de tijd had stil gestaan en de vergane glorie duidelijk zichtbaar was aan de vele verlaten huizen en bedrijfspanden.

Uiteindlijk kwamen we in Bryce aan, voor de verandering een keer mooi op tijd, zo tegen half vijf. Mel had een foutje gemaakt met het boeken en zodoende hadden we pas morgen een plek op de camping, maar we besloten er gewoon heen te rijden en te kijken of er vandaag al plaats was. Eerst reden we nog even naar Bryce National Park om alvast een kaart en wat info op te halen zodat we dat konden bestuderen voor morgen, want we mogen toch gratis het park in. Hierna reden we terug richting de camping, maar ondertussen regende het gigantisch en de lucht in de verte zag er ook niet goed uit. Een stukje terug richting de snelweg had Mel een RV park gezien met cabins voor $25 / nacht. Dat moeten we ook op de camping betalen en gezien de regen en het feit dat we voor vandaag nog niet geboekt hadden besloten we daar te gaan kijken. Na wat zoeken vonden we de beheerder, een aardig oudere dame. Ze had nog cabins vrij en de prijs was zoals het bord langs de weg voorschreef, dus gelukkig geen ratelslang onder de rots. De cabins zijn simpel maar heel schattig. Een klein houten huisje in barn style met een kleine porch, 2 bedden erin, een ventilator, tafeltje en een schemerlamp. Buiten nog een picknick tafel en vuurplaats. Toilet en douche zijn 100m verderop en gratis wifi!! Het moest zo zijn dat we hier terecht kwamen en we besloten direct de camping te annuleren hier te blijven want voor hetzelfde geld gaan we niet tobben en gewoon in een echt bed slapen. Nadat we gestettled waren ben ik lekker gaan zonnebaden in de bak van de pickup met een goede countryzender aan en Mel zat een boekje te lezen. Na een uur of wat hebben ik op de vuurplaats een geimproviseerde BBQ gemaakt en dan eindelijk het vlees wat al dagen in de koelbox mee reisde gebakken nadat Mel het heelrijk gemarineerd had. Het was op en top genieten; voor ons huisje met de BBQ, heerlijk eten, muziekje erbij en een prachtige avondlucht. Toen de zon onder ging werd het snel koud. Na de afwas heb ik nog even een pan water in het vuur gezet zodat we een kwartiertje later een bakkie thee hadden en daarna zijn we richting bed gegaan.