Dag 1&2 Havanna - Reisverslag uit Havana, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 1&2 Havanna - Reisverslag uit Havana, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 1&2 Havanna

Blijf op de hoogte en volg Melanie

12 Augustus 2013 | Cuba, Havana

Dag 1&2 Aankomst + dag 1 Havanna

Na 2 goede maar lange vluchten kwamen we aan in Cuba. Wij waren helemaal voorbereid; visum, Engelse verklaring van reis en zorgverzekering. Komen we bij de douane, kijkt ze alleen in het paspoort :S. De baggage was ook ze snel op de band en we konden direct geld wisselen, dus al met al verliep het soepel. Buiten de luchthaven stond iemand met bordje met onze naam erop, Melanie de Juna, hij zou ons naar de casa particular brengen.

Op de parkeerplaats aangekomen blijkt deze Humberto een 60 jaar oude ford te hebben die in goede staat verkeerd. Natuurlijk wilde maarten weten watvoor een motorblok erin ligt. Waarop de chauffeur begint te lachen en toegeeft dat het een motorblok is van een Toyota. Onderweg van het vliegveld naar de stad hebben we al erg veel oude auto’s gezien. Sommigen vallen nog net niet uit elkaar terwijl er ook auto’s bij zijn die er tip top uitzien. We hebben natuurlijk allerlei Amerikaanse auto’s gezien maar ook oude peugots, lada’s en kleine fiatjes. Erg grappig. We kwamen in het donker aan bij de Casa en hadden geen puf meer om iets te ondernemen dus zijn we naar onze kamer gegaan en hebben we lekker een uur of 12 geslapen. De kamer is simpel maar goed, de badkamer is mooi.

De volgende ochtend hebben we in de Casa ontbeten, we kregen een bord vol fruit en brood en vers ananassap. Bij daglicht ziet de Casa er heel anders uit, mooie felle kleuren, hoge plafonds en mooi glas in lood. Ook het uitzicht op de straat is erg leuk. Typisch havana; de gebouwen zien eruit of ze al 200 jaar bestaan, de weg is kapot er rijden oude auto’s, op piepkleine balkons hangt de was buiten, maar overal hoor je vrolijk gepraat, gelach en muziek.

Na ons ontbijt zijn we op pad gegaan, naar Old Havana. We hebben ons verbaasd over de staat van de gebouwen en de mooie kleuren en glas in lood ramen. De verschillende pleinen zijn mooi opgezet. Op het Plaza de armas was een soort boekenmarkt. De kraampjes werden bemand door oudere dames of heren. Ook hebben we het Castillo de la real fuerza bekeken. Dit is een fort wat eerst door de Koninklijke familie werd bewoond en diende om de haven te beschermen, maar de ligging was niet goed en daarom is er een ander fort gebouwd. Aan de overkant van het water is nog een groot stuk van de stadsmuur te zien. Elke dag om 21.00 worden er kanonnen afgeschoten, dit is een traditie.

Hierna zijn we over de promenade gelopen, hier barst het van de winkeltjes en de toeristen. Opvallend is dat je steeds aangesproken wordt door vreemden die je vragen waarnaar je op zoek bent en dan willen ze ook wel even meelopen. Of ze roepen ineens Happy Holiday! Onze tactiek was gewoon om steeds No Gracias te zeggen en stug door te lopen. We hebben bij de fontein aan het Plaza Vieja even uitzitten puffen en gekeken naar een stel kinderen die aan het voetballen waren, erg schattig. Bijzonder detail, 2 jongens stonden er wat statig bij, even later hadden we in de gaten dat zij de goal vormden. Hierna hebben we nog wat rond gewandeld en hebben we geluncht, hier was een live band aan het spelen, alleen stond het geluid zo hard dat we elkaar amper konden verstaan.
Na de lunch zijn we naar de casa gegaan voor een siësta, het was inmiddels zo heet buiten. Ik heb lekker op de bank liggen slapen en Maarten heeft zitten lezen.

Na de siësta zijn we weer op pad gegaan, we hadden een missie. ’s Middags werden we aangesproken door een man die een paard en wagen had, hij bood ons een toer van 1 uur aan, waarbij hij langs verschillende dingen zou rijden enz. Maar omdat het toen nog zo heet was hadden we daar geen zin in. Maar nu was het al veel beter te doen en wilde we wel. Gelukkig was die man (met wagen) er nog. Het paardje wat ervoor liep zag er goed gezond uit en ook het tuig was in orde, ook zagen zijn benen en hoeven er goed uit. Ik kan natuurlijk niet zomaar in een kar stappen en nergens naar kijken hahaha.
Deze man heeft ons erg veel verteld, ook had hij veel tips over waar wel en niet te gaan eten/ drinken enz. Hij heeft ons ook de Flea-market laten zien. Dit is een overdekte hal waar allerlei kraampjes staan en je souvenirs kunt kopen (net als Chameleon village). De architectuur in de stad is heel bijzonder. Sommige gebouwen storten bijna in en andere gebouwen zijn juist erg goed onderhouden.

De meeste huizen zijn erg smal en hoog, overal zie je balkons en felle kleuren. Het was wel een beetje eng om in de kar over de grote weg te rijden, tussen de rokende old-timers en bussen van de connexxion/ arriva (die naar badhoevedorp gaan). Ook zijn we in een sigarenwinkel in geweest waar ze doosjes sigaren verkopen van 500 nog wat cuc (1 cuc = 1 dollar = 80 cent). De gids zei dat hij nog wel een adres wist waar je goedkopere sigaren kon kopen. Bij terugkomst ging hij ons voor naar een huis, waar hij al roepend op de deur bonkte, we moesten een vrouw volgen naar een achterkamertje en daar had zij nog wel een paar dozen sigaren staan die veel goedkoper waren. Natuurlijk hebben wij deze niet gekocht (we willen liever niet opgepakt worden). De rondrit was erg leuk en leerzaam.

We hebben de avond afgesloten in een mooi uitziend restaurant. Toen we de prijzen op de kaart zagen dachten we dat het niet kon kloppen. Een glas Cuba libre (rum&cola) kost 1,50 cuc net als alle cocktails… echt supergoedkoop. Het was wel een beetje een uitdaging om eten te bestellen, alles wat ik wilde was op… geen fruit, geen beef enz. Uiteindelijk is het gelukt en hebben we lekker gegeten en gedronken en gelukkig hadden ze nog wel ijs. In het restaurant speelde een live band, deze bestond uit een aantal echt oude mannetjes, zo schattig! Op een gegeven moment hadden ze pauze en ging natuurlijk de hoed rond, het oude opa’tje kwam langs en tot onze verbazing had hij gouden tanden hahaha. Ook was er een stel dat op de muziek ging dansen, dit zag er erg mooi uit. Ze kwamen ook door het restaurant gedanst en stopte bij onze tafel, wat denk je? Die man vraagt aan Maarten of hij met die vrouw wil dansen, zegt hij nee en gaat hij naar mij wijzen!! (de eikel) Gelukkig was ik heel druk met het eten van mijn ijsje, dus heel spijtig maar ik kon echt niet van tafel!!

Tijdens het eten kwam er ook nog even een plensbui over, iedereen was doorweekt en de straat stond bijna blank. Wij hebben ons kostelijk vermaakt vanuit het droge restaurant.