Guardalavaca - Reisverslag uit Holguín, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu Guardalavaca - Reisverslag uit Holguín, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu

Guardalavaca

Blijf op de hoogte en volg Melanie

12 Augustus 2013 | Cuba, Holguín

Dag 18 Guardalavaca

Vandaag ook weer om 9.00 ontbeten, brood, fruit en vers mangosap dus erg gezond. Hierna zijn we even Holguin in gegaan. Het was er een drukte van belang. De mensen stonden in de rij voor de bus, in de rij voor de bakker en zelfs in de rij om de bank binnen te gaan. Het is in Cuba namelijk zo dat er maar een beperkt aantal mensen de bank in mag, bij de deur staat een bewaker die iedereen er in en uit laat en tussendoor steeds de deur op slot doet.

Gelukkig hadden wij alleen maar wat de drinken en te snacken nodig dus wij hoefde lekker niet in de rij. Toen we bij het plein aankwamen was er ook een soort marktje waar ze allerlei souvenirs enz verkochten. Best bijzonder aangezien wij zo’n beetje de enige toeristen waren. Misschien komt vanmiddag de bus van arke nog aan . Bij de supermarkt aangekomen hebben we eerst 5 minuten staan wachten tot de caissiere eindelijk klaar was met water bijvullen zodat zij ons met een verveeld gezicht kon helpen. Met een tas vol lekkers zijn we terug gegaan naar onze Casa, hebben we de zwemtas gepakt en zijn we richting Guardalavaca gegaan.

Aan het eind van een lange weg langs allerlei toeristische strande met all-in resorts en belachelijke prijzen ligt het strand van Guardalavaca. We konden de auto makkelijk parkeren en het terrein voor de strandingang stond vol met kraampjes met souvenirs en kunst. Best leuk. In de eerste instantie gingen we links bij het resort liggen, maar daar waren allerlei muziekanten door elkaar heen aan het spelen, de een op gitaar en de ander op accordeon, dus dat was niet echt wat. Ook was het hier best wel druk met mensen, en Cubanen zijn nog eenmaal een beetje luidruchtig en gezellig dus ja… Maarten is even een inspectieronde gaan maken en toen hebben we ons boeltje gepakt en zijn we zo’n beetje naar het andere uiteinde van het strand gegaan.
Daar hadden we een palmboomparasol, rust en stilte, perfect dus! Ik heb de hele middag lekker liggen lezen en een beetje mensen liggen kijken en Maarten heeft lekker gezwommen. Aan het eind van de middag pakte de wolken boven zee samen en leek het erop te gaan onweren en zijn we richting de Casa gegaan. Onderweg hebben we nog 2 NZH bussen gezien. Ook hebben we genoten van het uitzicht. Aan weerszijde van de weg strekken landerijen zich uit. Plambomen, suikerriet en weides voor paarden en koeien. Ook zijn er een aantal bergen, het uitzicht is hier nooit saai.

Eenmaal terug in de Casa ben ik gauw gaan douchen, ik zat helemaal onder het zand. En daarna was ik klaar voor mijn relax behandeling door de vrouw van Jorge. Ik had nl al een paar dagen last van hoofdpijn (heel verassend). Ik ben 1 ½ uur gemasseerd en heb mijn innerlijke zen gevonden 

Het feest was nog niet afgelopen want Jorge had vandaag speciaal voor ons Libanees gekookt. We hadden een soort paddenstoelensoep vooraf en daarna Kofte en rijst en nog van alles. Kofte is een soort ovale bal met binnenin varkensvlees met daarom heen lamsvlees, erg lekker! We hebben onze buikjes rond gegeten.

Na het eten waren we helemaal gaar en zijn we op bed tv gaan kijken en daarna lekker vroeg naar bed want morgen moeten we 345 km rijden naar Moron.