dag 4 Hluhluwe - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Melanie - WaarBenJij.nu dag 4 Hluhluwe - Reisverslag uit Hluhluwe, Zuid-Afrika van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 4 Hluhluwe

Blijf op de hoogte en volg Melanie

17 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Hluhluwe

Dag 4 Hluhluwe N.P.

Vanochtend hebben we een klein beetje uitgeslapen en daarna zijn we richting Hluhluwe gegaan.
Het ging met onze auto iets soepeler dan met die grote gametruck, met name over de vele verkeersdrempels.

We hadden het plan om vandaag de kant van Hluhluwe in te gaan, aangezien we daar van de week niet zijn geweest. Eenmaal aangekomen bij het hek hebben we een permit gekocht en even de borden gecheckt. We zagen dat vrij dicht in Imfelozi leeuwen en wilde honden waren gespot vanochtend en toen ging het toch kriebelen.

Dus eerst maar even die kant op. We waren nog geen km verder en daar lag een leeuw in de berm, je kon deze bijna niet zien omdat zij plat in het gelige gras lag. Ze scheen ziek te zijn, maar goed dan telt het natuurlijk niet minder. Een stuk verder op hebben we een aantal white-backed voltures (gieren) gezien en zelfs 1 op een nest. Dit is heel mooi want geloof het of niet deze dieren worden met uitsterven bedreigd. We zijn een aantal kleine lusjes opgereden en ons geduld werd beloond, we zagen een groepje van 4 witte neushoorns. Dat was erg cool!

We hadden afgesproken tot een bepaald uitkijkpunt te gaan en dan weer terug richting Hluhluwe want anders blijf je bezig. We waren daar uitgestapt en het uitzicht was erg mooi. Terwijl we met de verrekijker de bosjes af stonden te sporen hoorden we in de verte ineens honden. Eerst viel het niet echt op, want ja dat hoor je thuis ook dus dat is niet raar. Maar toen viel het kwartje, we zijn niet thuis…. Dus misschien wilde honden?? We hebben ingespannen staan luisteren en maarten heeft de hele oever af staan turen. We hoorden de honden tegen elkaar blaffen en janken en iets later zagen we een heel stuk verder op de berg een kudde zebra’s er vandoor schieten. Dus zeer waarschijnlijk waren de honden aan het jagen. We hebben ze dan wel niet gezien maar het was wel gaaf!
We zijn terug gereden richting Hluhluwe en onderweg zagen we nog wildebeesten en zebra’s. Eenmaal in Hulhulwe hebben we een grote loop gereden maar het leek alsof alle dieren vrij hadden, we zagen het eerste uur letterlijk niets, niet eens impala’s. Uiteindelijk werd ons geduld toch beloond met een aantal zebra’s, wildebeest, nyala’s en een baviaan.

We hebben lekker gelunched, salade en broodjes met kruidenboter en besloten richting het hek te gaan omdat we het mooi geweest vonden.
We zaten nog geen 20 minuten in de auto en ja hoor daar staan olifanten in de bush. Schijnbaar schrok de olifant net zo van ons als andersom want hij kwam in een drafje uit de struiken gesjeesd en zelfs een stukje achter ons aan. We hebben het gas maar even ingedrukt en dit als een teken gezien en zijn naar huis vertrokken.

Voordat we het hek uitgingen zijn we nog even gaan kijken of de leeuw er nog lag en dat was inderdaad het geval, ze zal dus wel echt niet lekker zijn.

Eenmaal thuis ben ik even een dutje gaan doen en moest maarten nog even wat ‘boodschappen doen’. Ik hoefde echt niet mee van hem… toen ik wakker werd bleek ook wel waarom, hij had een chocoladetaart gekocht. Alvast voor mijn verjaardag. Deze taart was echt super lekker.
’s Avonds hebben nog lekker gebraaid en daarna zijn we gaan inpakken. Want morgen gaat om 04.15 de wekker alweer, we moeten naar Mkhaya rijden en dat is ongeveer 280 km, nu is dat opzich niet zo ver alleen moeten we er om 10.00 echt zijn en we weten niet hoe goed / slecht de wegen zullen zijn en we moeten de grens over.