Dag 13: Grot en Naoussa - Reisverslag uit Parikia, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 13: Grot en Naoussa - Reisverslag uit Parikia, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 13: Grot en Naoussa

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Melanie

20 Juli 2015 | Griekenland, Parikia

Vandaag is de laatste dag dat we onze quad hadden dus we gingen er nog een dagje op uit. Dit keer stond de noordelijke helft van het eiland op de planning met het bekende vissersdorpje Naoussa. Na het ontbijt zouden we eerst even gaan tanken. Bij Parikia heb je een weg uit het noorden en een uit het zuiden die samenkomen en de weg richting de haven en het centrum van Parikia vormen. Dit kruispunt is erg chaotisch en eigenlijk komt het erop neer dat diegene met de grootste bek of het meeste lef voorrang neemt.

Onderweg stond er richting de haven een gigantische file. Gelukkig reden wij de andere kant op en waren we redelijk snel bij de pomp, maar we moesten ook weer terug richting de kruising om de weg naar het noorden te pakken. Een half uur in de file staan hadden we geen zin in en hollanders als we zijn hebben we op de GPS een sluiproute uitgestippeld. Deze ging over dirtroads met prachtige uitzichten over de vallei en uiteindelijk kwamen we precies bij de kruising uit en hadden we in ongeveer een half uurtje tijd 2 km file afgesneden en nog een leuke route gehad.

Onze eerste stop was Archipoulos Cave. Deze grot dankt zijn naam aan de griekse dichter omdat gezegd wordt dat hij hier z’n inspiratie op deed voor z’n teksten. De grot moest op een landtong in het westen liggen, maar daar aangekomen zagen niets van een bord of iets dat duidde op een grot. Na wat rondrijden kwamen we tot de conclusie dat de grot waarschijnlijk onder ons moest zijn ergens in de steile rotswand. Toen ik op m’n telefoon op internet ea aan research deed werd het vermoeden bevestigd. Nadat we onze zoektocht vervolgden kwamen we bij een afgelegen strandje waar een oude Griekse heer aan het zwemmen was. Gelukkig sprak hij redelijk engels en kon hij ons uitleggen waar we moesten zijn. Grappige was dat we dus al min of meer boven de grot hadden gestaan zonder het te weten.

Met de nieuwe kennis en de GPS reden we een stukje terug en moesten we de laatste paar honderd meter op onze slippers ons een weg banen door lage struiken met grote en kleinere prikkels. Doordat de rots een beetje rond liep hadden we geen idee waar we gingen uitkomen, maar de GPS vertelde dat we goed zaten. En toen ineens waren we over de “rand” van de bolling en zag we de baai liggen zoals de oude heer het beschreef met aan de overkant de ingang van de grot. Een prachtig gezicht maar gevaarlijk om te bereiken, zeker op slippers. Na even uitgerust te hebben zijn we teruggegaan richting de quad.

Inmiddels was er aardig wat tijd verstreken dus we besloten om gewoon de grote weg naar Naoussa te pakken want alle dirtroads die ik aanvankelijk bedacht had zouden teveel tijd kosten. De grote weg naar Naoussa was evengoed de moeite waard en links en rechts van de weg hadden we mooie vergezichten over de akkers met op de achtergrond de bergen. In Naoussa gingen we eerst maar eens een pita gyros scoren want we hadden honger gekregen.

Na de prima lunch gingen we door het pittoreske stadje lopen. De oude haven is echt geweldig! Ik was hier al eens geweest maar het was wederom leuk om te zien. Het kleine haventje lag vol met vissersbootjes en die tezamen met de tavernes op de kade en de traditionele cycladische bouwstijl vormde een schilderachtig tafereel. Met gevaar om nat te worden door de beukende golven ben ik nog de strekdam opgelopen om een paar mooie foto’s te nemen.

Nadat we nog wat rondgelopen hadden en een ijsje hadden gegeten besloten we om onze roadtrip af te breken en lekker terug te gaan naar huis zodat we nog even konden rusten voordat we de quad moesten terug brengen. Er was vandaag namelijk minder wind en daardoor dus een stuk warmer.

Na onze siësta gingen we de quad terugbrengen. Normaal niet noemenswaardig maar dit keer was het spannend omdat de helm van Mel aan de achterkant wat smeltschade had doordat de helm bij de oude mijn voor de uitlaat had gehangen. Het plan werkte! We kwamen aan, parkeerde snel de quad en deden snel onze helmen af. Op z’n kop, vasthoudend aan de riempjes gaf ik ze aan de verhuurder en die legde ze zonder het te zien op de plank. Hierna zijn we teruggegaan naar restaurant Happy Cows waar we op Mel haar verjaardag gegeten hadden. De eigenaar zou voor ons de playlist op stick zetten die hij die avond draaien want die muziek willen we ook draaien tijdens het diner van onze bruiloft. Helaas was dat niet gelukt dus moesten we het doen met een paar foto’s van de playlist op z’n ipod.

Daarna zijn we teruggelopen richting ons huisje en hebben we onderweg nog een ijsje gegeten en gekeken bij wat souvenier shops. Thuis aangekomen is Mel gaan schrijven voor haar artikelen voor de Her en Der en ik ben aan het eten begonnen; pita’s met kip, sla, komkommer, ui, knoflook en natuurlijk tzatziki. Na het eten hebben we nog lekker op het balkon gezeten en een spelletje gedaan.