Op weg naar Camaguey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu Op weg naar Camaguey - Reisverslag uit Camagüey, Cuba van Melanie - WaarBenJij.nu

Op weg naar Camaguey

Blijf op de hoogte en volg Melanie

12 Augustus 2013 | Cuba, Camagüey

Dag 12 op weg naar Camaguey

Na een goed ontbijt zijn we weer op tijd in de auto gestapt want vandaag gaan we naar de stad Camaguey. We rijden door de provincie Ciego de Ávila. Het is 1 rechte weg en we rijden tussen suikerrietvelden en fruitplantages. Ook hier is het weer net een wild west film. We zijn even kort gestopt om te kijken hoe een vaquero te paard een kudde koeien in een roundpenn aan het drijven was. De natuur is erg mooi en varieert erg van weilanden tot een soort bebossing.

We zijn gestopt bij een palandar (een soort goudreinet) om te lunchen. Binnen no time kwam er een schuw zwart hondje naar mij toe. Die heb ik lekker zitten kriebelen, maar toen de tuinman eraan kwam maakte zij zich haastig uit de voeten. Daarna kwamen er nog 3 hondjes aan. Een daarvan had een zielige poot en deze hond kwam ook gezellig even kroelen. En het laatste restje van mijn tosti op eten.
Hierna zijn we verder gereden naar onze bestemming. Het viel nog niet mee om onze Casa te vinden, de stad is tamelijk groot en bij elke kruising zijn runners op de fiets. Dat zijn negers op fietsen die je wel even naar de Casa brengen om dan vervolgens ergens anders heen te gaan. De eerste bleef hardnekkig naast de auto fietsen en deze hebben we met een schijnbeweging bij een groen licht afgeschud. Hierna kwamen de volgend al weer tegen. Maarten heeft deze zonder pardon klem gereden tussen onze (rijdende) auto en een geparkeerde auto. Om vervolgens hard door te rijden. Het probleem was wel opgelost.

We zijn langs de straat stil gaan staan om even te bellen,maar aangezien we niet wisten waar we waren kon ons ook niet verteld worden waar we heen moesten. We hebben een paar keer de weg gevraagd en uiteindelijk is een bouwvakker ons met de fiets voorgegaan en kwamen we toch nog aan. (de man had een grote oranje waterpas aan zijn stuur hangen).

We werden opgewacht door een semi-bejaard echtpaar. We hebben een grote kamer, een buitenkeuken met eettafel en badkamer. Ook is er een schattig buitenplaatsje waar je was kunt doen en ophangen. De aankleding van het huis is best ouderwets en er is een servies wat zo bij oma uit de kast zou kunnen komen. Het is net of we bij opa/oma logeren 

Na even uitgepuft te hebben zijn we de stad gaan verkennen. Het is een oude stad waar ze druk bezig zijn met restauraties. Ook zie je er de nodige street-art. Dit is erg leuk om te zien. De huizen hebben allerlei kleuren en vaak ook gietijzeren hekjes voor de ramen, erg mooi.
We hebben vast eten en drinken voor morgen ingeslagen en ook hebben we een usb stick bemachtigd dus als jullie dit lezen is het eindelijk gelukt om een internet verbinding te vinden.
Het eten bij de Casa was heerlijk.

Na een koude douche (het is zo heet!) hebben we nog een potje rummikub gespeeld. Maarten heeft z’n sigaar die hij zelf in Vineales had gerold van de tabak van Pipo opgerookt met een biertje erbij. Daarna zijn we gaan slapen.