dag 8 trailing through the Kingdom 2 - Reisverslag uit Big Bend, Swaziland van Melanie - WaarBenJij.nu dag 8 trailing through the Kingdom 2 - Reisverslag uit Big Bend, Swaziland van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 8 trailing through the Kingdom 2

Blijf op de hoogte en volg Melanie

21 Juli 2014 | Swaziland, Big Bend

Dag 8 – klipspringer trail dag 2

Vanmorgen ging om 6.30 de wekker. Ondanks de koude nacht hadden we allebei redelijk goed geslapen. Zoals goede ruiters horen te doen ging Mel en Maja zich eerst om de paarden bekommeren, poetsen, borstelen, hoeven schoonmaken, voeren en water geven. Jiggs en ik zorgde ondertussen voor het vuur aangezien dat meer onze specialiteit is. Keteltje water in het vuur gezet en ondertussen ging Jiggs een soort scrambled omelet maken met uien, tomaat en paprika erin. Ook was er rusks, melk en cornflakes dus eigenlijk net zo compleet als in een goed hotel, maar dan met de charme van de bush en het kamperen.

Na het ontbijt nog even snel tandenpoetsen, de paarden opzadelen en klaar om te gaan. De rit van vandaag zou ons meer noordelijk het park in brengen en aldus Maja zouden we zo’n 4 tot 5 uur gaan rijden. Eerst moesten we dezelfde weg terug zoals we gisteren zijn aangekomen bij het kamp om boven op de berg de andere kant de op de kunnen gaan. Onderweg werden we weer getrakteerd op prachtige uitzichten, mooie rotsformaties en dit maal op een aantal kudde’s koeien en schapen. Sommige stukken waren behoorlijk technisch om te rijden, maar onze paarden waren dat wel gewend gelukkig. Op een zeker moment moesten we door een bossage heen, maar dat ging niet omdat een omgevallen boom de weg versperde. De laatste klipspringer trail was in september vorig jaar gedaan en dit deel van het park kwam eigenlijk doorgaans niemand en dus moesten Maja en ik van het paard af om eerst de weg vrij te maken. Na wat gesjor en gesjouw hadden we boom zodanig kunnen draaien dat we er goed overheen konden stappen met de paarden. Onze tocht vervolgde zich en uiteindelijk stopte we op een mooi uitzichtpunt voor een korte lunch. Omdat hier geen paddocks waren hield Maja de paarden vast terwijl wij de door Jiggs bereidde sandwiches opaten.
Na de lunch gingen we aan de andere kant van de bergkam terug om zo uiteindelijk weer bij het kamp te komen. De rit duurde flink langer dan Maja had gezegd en ik voelde ondertussen steeds meer lichaamsdelen die pijn begonnen te doen. Toen Mel op een gegeven moment ook zei dat ze pijn begon te krijgen en het zat begon te raken kon ik ook eindelijk mijn pijntjes openbaar maken, haha. Nadat ik op een zeker moment zo’n last van de knieën had ben ik even een kilometer gaan lopen, maar daarna ben ik wel weer verder op het paard gegaan.

Toen we weer het geluid van de rivier hoorde wisten we dat we bijna weer in het kamp terug waren. Na weer afgedaald te zijn richting kamp hebben we de paarden afgezadeld. De GPS vertelde me dat we vandaag uiteindelijk ruim zes uur hadden gereden en zo’n 27km hadden afgelegd. Ondanks dat het een zware dag was, hebben we wel weer enorm genoten van de prachtige natuur en omgeving. Ook leuk was dat na wat tips van Mel en Maja het galopperen een stuk beter ging vandaag.

In het kamp aangekomen zijn we heerlijk in de zon gaan liggen op de grote rotsen langs de rivier. Ik heb zelfs nog een duik genomen in het ijskoude water. Al vrij snel kwam Jiggs ons vertellen dat de lunch klaar was. We waren een beetje verrast omdat we dachten dat we onze lunch al op hadden en omdat het inmiddels al zo’n 15.00 uur was. De lunch bestond uit een grote schaal met diverse soorten fruit en wat joghurtjes. Na de lunch is Mel in het bush bad gegaan. Jiggs had namelijk een oud olievat gevuld met water en hier een vuur onder gestookt. Met een emmer je kon de stalen tobbe die netjes achter een soort schutting was geplaatst, vullen met het verhitte water.

Na het bad hebben we nog even van de laatste zon genoten op de rotsen en toen zijn we gezellig bij de mannen bij het vuur gaan zitten. Vandaag maakte Jiggs een soort variant op de stoofschotel van gisteren, maar dit keer had het ook iets weg van een soort sterk gebonden soep. Daarnaast zat er rijst bij en ditmaal een soort schapenvlees dat je nog van het bot af moest kluiven. Niet helemaal mijn ding maar het was al met al wel weer erg goed verzorgd en de groente waren lekker.
Omdat Mel en ik allebei erg moe waren zijn we vrijwel direct na het eten, zo rond half acht richting tent gegaan om nog even te kletsen en vervolgens lekker te gaan slapen.