dag 7 Caving - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu dag 7 Caving - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 7 Caving

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

14 Juli 2015 | Griekenland, Naxos

Vandaag hadden we opnieuw de grot van Kaloritissa op het programma staan. Bij deze grot is een oud Byzantijns klooster. In de grot is een school gebouwd waar ze vroeger in het geheim lesgaven. We hadden inmiddels wat dingen op het internet opgezocht en waren nu beter voorbereidt. Na een klein ontbijtje zijn we op pad gegaan.

We wisten dat we bij de Byzantijnse toren erin moesten en dan moest er ergens een pad zijn.Eerst hebben we een keer heen en weer gereden om te kijken of we de grot of het klooster zagen, dit was niet het geval. We hebben de quad geparkeerd en hebben binnen gevraagd hoe we bij de grot konden komen. Toen we het binnenplaatsje opliepen zag ik een klein snoezig hondje met een gipsen pootje liggen slapen. Ik liep naar hem toe en hij sprong direct op om gezellig op schoot te kruipen terwijl hij mijn gezicht probeerde af te likken. Wat een lief en vrolijk beestje. Natuurlijk moest ik even blijven knuffelen, dat kon mooi terwijl Maarten de weg aan het vragen was.

Uiteindelijk kwam het erop neer dat we bij het half weggezakte bord de wei in moesten lopen en dan parallel aan de ruïnes van een oude boerderij en dan zag je vanzelf het stenige pad tegen de berg op. Gelukkig bleek het makkelijk te vinden, maar het was een steile klim en het is hier nogal warm, gelukkig waait het wel want anders bleef je er nog in. Het uitzicht is echt mooi vanaf de berg. Je kunt tot aan de zee kijken en je kunt ook de tempel van Demeter zien.
De ruïne zelf stelt niet zo heel veel voor en de grot hadden ze 'afgesloten' met een half kippengaas hekje met een steen ervoor. Wij stonden even te overleggen wat we zouden doen toen ik ineens een gezicht op de muur zag. Bleek dat er iemand allerlei enge doorschijnende zwart-wit foto's van gezichten op verschillende plekken in de ruïne had gehangen. We schrokken ons het apezuur!.
Na deze schrik hebben we besloten om toch maar even het hekje aan de kant te zetten zodat we in ieder geval tot aan de deur konden lopen. Je kon van bovenaf redelijk goed de grot inkijken. Er stonden nog allerlei spullen en je kunt het wel inbeelden als een klein klas lokaal. Ook waren er mooie (half vergane) fresco's op de muren.

We hebben nog een beetje gedronken in de schaduw en toen zijn we weer naar beneden gelopen, dit ging aanzienlijk sneller.

Ook nu was er weer een mogelijkheid om via een dirt road af te snijden, echter bleek deze niet te kloppen met de kaart en was de weg eigenlijk meer een soort kleipad met veel grote, losse stenen. Het was een soort labyrint en we zijn maar omgekeerd en hebben de andere weg gepakt. deze was Semi off- road en ook hier waren we nog niet zo 1-2-3 uit.
Uiteindelijk is het toch goed gekomen en hebben in het volgende dorp (Filoti) een ijsje gegeten.

Daarna zijn we doorgereden naar Mount Zeus, deze berg is ruim 1000 meter hoog. Volgens de mythologie is dit de plek waar Zeus is opgegroeid en heeft hij zijn bliksemschicht op de top van de berg van een adelaar gekregen.
De grot van de Zeus ligt op een hoogte van 630m .

De grot werd voor het eerst ontdekt in 1962 en de opgravingen die in 1985-1986 en 1994 uitgevoerd werden artefacten uit het Neolithicum tot de klassieke en Romeinse tijdperken gevonden .

De grot heeft grote kamers die rekken tot 11 meter in lengte, een indrukwekkend interieur met grote stalactieten en stalagmieten , evenals zeldzame steenformaties . Ook zitten er vieze witte mega grote sprinkhanen in de grot.

Voordat wij aan de klim zijn begonnen hebben we eerst onze meegebrachte broodjes gegeten. (je bent een hollander of niet). Deze hadden wij in de ochtend bij de bakker gekocht; een stuk spinazietaart, een ham-kaas croissantje en een appelcroissant. Dat was de brandstof die wij nodig hadden om de klim naar de grot te maken.
Het eerste gedeelte is een redelijk voetpad maar al snel was dat weg en moest je echt klimmen over gladde stenen. En dit op het heetst van de dag. De uitzichten waren echt spectaculair! De grot zelf was wel ok, het was jammer dat we geen goede zaklamp hadden want we hadden de grot wel beter willen bekijken.
De terugweg was niet minder zwaar en onderaan de berg hebben we eerst maar eens uitgepuft voordat we terug naar het appartement gingen.

Omdat we zo hard gebikkeld hadden hebben de rest van de middag lekker aan het zwembad gelegen.

Vanavond is het feest in het dorp, met muziek en vuurwerk dus daar gaan we straks nog heen.