dag 6 rondje Naxos - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu dag 6 rondje Naxos - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 6 rondje Naxos

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

13 Juli 2015 | Griekenland, Naxos

Omdat wij Hollanders zijn en geen zin hebben om met nog 10 hollanders in een bus te zitten, van de ene hotspot naar de andere gereden te worden en wellicht ook nog langs allerlei fabriekjes en werkplaatsen te worden geloodst EN wij gewoon lekker zelf een quad hebben.... Zijn wij vandaag de Naxos tour around the Island gaan rijden maar dan M&M style hahaha.

Eerst hebben we bij de receptie van ons apartement een goed ontbijt gehad, toen de tas ingepakt, de kaart bestudeerd en daarna zijn we op weggegaan. Naxos is een vrij groot eiland en het lijkt alsof hier minder toeristen zijn en we zitten niet bij de 'grote stad' in de buurt en dan ben je al vrij snel op het platteland. Wat een verschil met Santorini zeg, dit is het vruchtbaarste eiland van de Cycladen en dat zie je terug in verschillende vormen van landbouw. Je ziet akkertjes met aardappels, boomgaarden vol olijfbomen, riet, kleine weides met koeien of geiten. Daardoor lijken de bergen wel een soort lappendeken. Dit is erg leuk om te zien. Voordat we bij onze eerste echte stop waren, waren we al wel 10 keer gestopt omdat Maarten foto's van akkers of trekkers wilde maken.

De eerste stop was Demeters Sanctuary, Demeter is de godin van het graan en de tempel is voor haar gebouwd in de 6e eeuw voor Chr. In de 6 eeuw na Chr, is een gedeelte van de tempel afgebroken en hebben ze er een kerk overheen gebouwd. In de eeuwen die volgende is de kerk verlaten en geplunderd voor het marmer. Er viel niets meer te zien, tot een paar jaar geleden werd ontdekt dat de 'onderdelen' van de tempel lagen verspreidt op het terrein en toen hebben ze de tempel herbouwd.

We zijn over een dirt road gereden om de grot van kaloritissa te gaan bezoeken. We hebben het bord gevonden, nadat we zomaar iemand z;n boerderij op zijn gereden. Daar hebben ze ons gezegd waar we heen moesten maar het was echter zo onduidelijk dat het niet is gelukt.
Hierna zijn we door gereden naar Chalki dat is een schattig klein dorpje. Van hier uit vertrekken veel wandelroutes... needless to say dat wij zijn doorgereden (het is hier 30 graden!!)

Volgende stop was de Our-lady-of-refreshment-church vlakbij Moni. Deze kerk is in de 4e eeuw na Chr. gebouwd en nog steeds in gebruik. Het is een schattig klein kerkje (waar ook nog een non is) wat langs de weg tussen de olijfbomen staat.

Hierna zijn we gaan lunchen in Moni, ondanks dat wij geen Grieks praten en de eigenaresse (een kleine vrouw van tante Anneke haar leeftijd) geen Engels is het toch nog goed gekomen. We hadden Griekse salade en een bord patat en dat bleek weer mer dan voldoende, we kregen ook nog een stukje taart, erg lekker! De vrouwen in dit dorpje maken hele mooie handgemaakte kleedjes enz.

Hierna zijn we doorgereden naar de Emery mijnen. Deze zijn aan de noordoostelijke kant van het eiland , in de richting van Lionas strand. Historisch gezien Naxos was uniek in deze mijnbouw, zij produceerde zo'n uitstekende kwaliteit op industriële schaal . De mijn is nog steeds operationeel. Er is echter weinig vraag naar dit gesteente. de markt werd vervangen door kunstmatig korund .
De mijnen zijn liggen in mooie , wilde natuur. (doet denken aan de omgeving rond Pelgrims rest) We hadden het cable station gevonden maar dit was jammer genoeg afgesloten en zodoende konden we er niet kijken. Onderweg naar het strand onderaan de berg moesten we over een hele enge steile weg met veel haarspeldbochten maar zonder vangrail.

Op weg terug richting ons appartement hadden we keus om over de weg langs de kust te gaan of een flink stuk af te snijden via een dirt road. We hebben gekozen voor het tweede. Toen we bij een splitsing stil gingen staan om op de kaart te kijken kwam er ineens een boze hond bij een boerderij vandaag gerend (echt hard!) blaffend en wel, we hebben toen het gas maar helemaal open getrokken en zijn we rechtdoor gereden, gelukkig bleek dit de goede weg. Maarten heeft naar hartelust technisch off road kunnen rijden. Eenmaal weer bij de weg aangekomen hebben we onze weg naar een piepklein baatje gevonden, waar helemaal niemand was. Dat was echt super chill, hier hebben even pauze gehouden en genoten van de rust.

We zijn ook nog bij het stuwmeer gaan kijken, de tsikalario dam.

Terwijl wij nog een stukje binnendoor langs de akker reden viel mij oog op een man die met een haflinger in het veld aan het werk was. Wij stonden van bovenaf naar hen te kijken en er werd gebaard dat wij naar beneden moesten komen. Er was een boer met zijn familie aardappels aan het rooien, het paard voor de ploeg en de familie was handmatig de aardappels aan het rooien. Het veulen van de merrie stond aan een boompje gebonden en was het hier duidelijk niet mee eens. Maarten heeft nog een soort van poging gedaan het gesprek aan te gaan maar dat is niet gelukt. Voordat we konden gaan moesten we eerst nog een hele zak aardappels meenemen, toen we geld wilde geven werden we nog zowat gelyncht.

Hierna zijn we langs de kust terug gereden, de een-na laatste stop was bij de Naxos horse riders club. Maarten had dit gevonden online en we gingen even informeren naar het soort tours dat zij aanbieden. het was een mooi opgezette stalling door een Engelstalige mevrouw. Ze had niet alleen paarden maar ook een aantal (zwerf)katten en een hond.

Hierna zijn we naar de supermarkt gegaan en hebben we eten gekocht om zelf te gaan koken.