Dag 5: Met de ferry naar Naxos - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 5: Met de ferry naar Naxos - Reisverslag uit Naxos, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 5: Met de ferry naar Naxos

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Melanie

12 Juli 2015 | Griekenland, Naxos

Vanmorgen eerst lekker uitgeslapen en vervolgens op het gemak onze spullen ingepakt en de kamer opgeleverd, want vandaag gingen we de oversteek maken naar het volgende eiland van onze trip; Naxos. Naxos is het grootste eiland van de Cycladen en is ook het meest vruchtbare eiland en zodoende is er veel landbouw.

Nadat we uitgechecked waren hebben we nog een tijdje bij het zwembad gelegen want onze pickup zou pas om 14.15 komen. Om 13.00 besloten we nog even wat te gaan eten in een kleine taverne vlak bij het appartement. Samen deelden we een chickensalad en garlic bread en het smaakte heerlijk. Al met al meer dan genoeg voor lunch. Achtervolgd door een gigantische knoflookwolk liepen we terug naar het appartement.

Kort na aankomst kwam onze pickup. Het oude ford busje kraakte en piepte aan alle kanten maar we haalden de haven zonder problemen. Hier konden we aansluiten in de lange rij mensen die stonden te wachten voor de boot. Heel bijzonder dat die verrekte aziaten toch nog proberen voor te dringen en zich door de mensenmassa heen werken terwijl daar eigenlijk geen ruimte voor is. Tja het is natuurlijk heel belangrijk om als eerste op de boot te zitten…

Toen de ferry aankwam ging er eerst een stoet van 5 minuten aan mensen de boot af en toen de auto’s. De ferrycrew jaagde de mensen vakkundig als vee de boot uit met fluitjes, geschreeuw en gebaren. Vervolgens mochten wij aan boord. Ondanks dat wij dus niet de eerste waren konden we nog mooi een plekje op het achterdek buiten bemachtigen, in de schaduw van het dek boven ons. Hier hebben we een uurtje gezeten en een paar potjes pesten gedaan. Omdat de zon aan het zakken was kwamen we steeds meer in de brandende zon te zitten, dus zijn we op een gegeven moment verkast naar een plekje in de schaduw met een lekker windje en banken zodat we konden liggen.

Na zo’n 2,5 uur varen naderde we de haven van Naxos en voor we het wisten waren we de boot weer af. Hier stond op de kade alweer onze pickup te wachten met een bordje “Van Kampen”. Toch wel erg luxe geregeld zo. Met een busje werden we naar het hotel gebracht waar we vriendelijk ontvangen werden door de eigenaar en iemand van het reisbureau. Hij legde ons wat dingen uit en vertelde uitgebreid over het eiland en de hotspots. Vervolgens bracht hij ons naar de kamer die iets minder luxe is dan Santorini, maar verder prima is en een gezellige uitstraling had.

Na wat opgefrist te hebben zijn we naar het strand gelopen. Het was ons als snel duidelijk dat Naxos veel groener is dan Santorini. Je hebt hier zowaar bomen en veel meer mooie struiken en begroeiing. Het strand van Agios Prokopios is zo’n 2,5km lang en bestaat uit wit zand met heldere zee. Langs de boulevard die het strand van het binnenland scheidt zitten allemaal gezellige tavernes. Wij zijn na wat zoeken neergestreken bij La Trattoria. Hier hebben we heerlijk gegeten; brood met tzatziki vooraf, en als hoofdgerecht bestelde ik Mousaka en Mel zowaar een bord linguini pasta. Als toetje zij panacotta en ik een cappucino. Rekening inclusief drankjes €31,-!! En dan was dit nog niet eens een echt goedkope tent… Eten is Griekenland is echt behoorlijk goedkoop, mits je een beetje de tavernes opzoekt buiten de “hotspots”.

Na het eten liepen we terug en kwamen we langs een quadverhuurder en die bood ons een goede prijs dus zijn we niet verder gaan vragen en hebben we gelijk maar een quad gehuurd. Dezelfde als op Santorini; een Kymco MXU 170 alleen is deze groen en nagenoeg nieuw. Nog even getankt en wat boodschappen gedaan en tenslotte wat plannen gemaakt voor de komende 4 dagen op Naxos.