Dag 4: Full day boat tour - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 4: Full day boat tour - Reisverslag uit Santorini, Griekenland van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 4: Full day boat tour

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Melanie

11 Juli 2015 | Griekenland, Santorini

Voor vandaag hadden we een boottocht geboekt. De wekker ging mooi op tijd zodat we rustig aan onze spullen konden pakken en ook moesten voordien nog de quad inleveren. Dat liep allemaal vlot en mooi op tijd begonnen aan onze afdaling naar de oude haven voor onze boottocht. Dit is de trap die de ezels ook lopen en om 5eu pp te besparen en natuurlijk te genieten van het uitzicht en de workout gingen deze 2 hollanders ook met de trap ipv de kabelbaan.

Bovenaan de trap stonden al flink wat ezels te wachten maar we hebben het aanbod afgeslagen en zijn te voet begonnen aan de afdaling van zo'n 300 meter. Op sommige stukken waren de stenen flink glad gesleten en dus gebeurde het regelmatig dat je net niet onderuit ging. Een chinees voor ons had minder geluk en ging onderuit op z'n kont. ( mel heeft niet eens hard op gelachen) Ondanks dat het bergaf ging was het nog best inspannend, mede ook dankzij de temperatuur die 's morgens al lekker tegen de 30 graden aan zit. Onderaan de trap moesten we ons weer een weg door de wachtende ezels banen om bij het havenkantoor te komen.

Onze boot de Odysseus bracht ons eerst naar Nea Kameni, het nog "actieve" stukje van de vulkaan. Een groot woesternij eiland midden in de krater (caldera) van Santorini. Bij het eiland hadden we een dik uur om de wandeling naar de top te maken en terug. De rotsen bestonden allemaal uit zwart oergesteente en gestolde lava. Het leek wel een soortvan op de maan want er groeit bijna niets op dat eiland. Na een stuk gewandeld te hebben vonden we het wel best want het was allemaal hetzelfde en het was erg heet daarom zijn we teruggegaan naar de boot.

De wind was inmiddels in kracht toegenomen tot zo'n 6bft. De Maltemi (soort passaat wind die op de Cycladen waait) was lekker aan het beuken en zorgde voor flinke golven. Met de nodige deining gingen we naar onze 2e stop Palea Kameni. Dit onbewoonde eiland heeft een baaitje waar nog natuurlijke bronnen zijn. De boot ging voor anker in de baai en samen met zo'n 200 andere toeristen (er lagen zo'n 5 boten) zwommen we het laatste stuk de baai door het smerige bruine water. Mel bleef aan boord en dat was achteraf maar beter ook. Het water dat ik binnenkreeg bij m'n sprong proefde echt goor. Bij de bronnen aangekomen merkte je duidelijk het temperatuurverschil, maar het was minder heet dan ik op eerdere plaatsen in Griekenland heb meegemaakt. Desalniettemin was het wel leuk.

Onze 3e stop was het eiland Thyrissia. Dit eiland heeft zo'n 250 inwoners en zat vroeger aan Santorini vast. Hier zijn we 1,5 uur gestopt voor en late lunch. Het had veel overeenkomsten met de oude haven van Oia en Fira. Veel tavernes onderaan de steile rots met allerlei Griekse specialiteiten en natuurlijk verse vis van de grill.

Hierna gingen we nog naar de oude haven van Oia om de mensen af te zetten die ook nog de sunset optie hadden, maar die hadden wij niet dus we bleven aan boord tijdens de korte stop en bemachtigde een plek op het achterdek waar we heerlijk konden liggen en een klein tukkie doen tijdens de half uur durende terugreis naar de haven van Fira. Onze boot was wel vol, maar het was goed te doen en alles was verder perfect geregeld. Aan boord kon je nog van alles kopen en er schalde een lekker zomers muziekje uit de speakers.

Bij aankomst in Fira hebben we mooi de kabelbaan genomen terug omhoog en hebben we nog wat rondgezworven door de smalle straatjes voordat we terug liepen naar ons appartement. Opzich maar zo'n 20 minuten lopen maar met de quad was toch beter... Maargoed morgen gaan we verkassen naar Naxos dus dan gaan we daar weer een quad huren, want een quad is toch echt wel een must als je wat van een eiland wil zien.

Thuis nog even lekker een hapje en de drankje gedaan en een paar potjes pesten....