dag 10 van Bryce Canyon naar de Grand Canyon - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Melanie - WaarBenJij.nu dag 10 van Bryce Canyon naar de Grand Canyon - Reisverslag uit Grand Canyon, Verenigde Staten van Melanie - WaarBenJij.nu

dag 10 van Bryce Canyon naar de Grand Canyon

Door: Maarten

Blijf op de hoogte en volg Melanie

27 Juli 2016 | Verenigde Staten, Grand Canyon

Dag 10 van Bryce Canyon naar Grand Canyon

Vandaag verkassen we weer een paar honder mijl van Bryce naar Grand Canyon. We hadden niets meer in huis om te ontbijten dus nadat we wakker waren hadden we redelijk snel de spullen ingepakt en konden we vertrekken in zuidelijke richting. Onderweg zagen we al snel een groot reclamebord langs de weg dat er over 30 mijl, dus bijna 50 km een duitse bakkerij zou zitten. Dat vonden wij behoorlijk vroeg, maar het werd onze stop voor ontbijt. Na ongeveer een half uur te hebben gereden zag ik ineens die bakkerij, zonder enige aankondiging en ik kon net op tijd vaart minderen om de parkeerplaats op te draaien. We bestelden allebei een broodje en een bakkie. Toen ik de rij stond bij de kassa merkte ik iets grappigs op. Er hing een groot bord op de muur achter de kassa dat het volgende zei;
Are our products expensive? Yes they are very expensive, but every bread and roll is specially for us prepared in Germany with great care and 40% of the price goes to costs for transportation" en zo ging het verhaal nog even verder. Vervolgens staat er naast de kassa een grote glazen pot met een briefje erop "Tip us please because we knead the dough". Beetje tegenstrijdig. Broodje waren ondanks de prijs wel lekker.

Toen we onze weg vervolgd hadden reden we lange tijd door een vallei met weides onderin, langs de rivier en bossen op de heuvels. Na verloop van tijd veranderde het landschap richting meer woestijn, want we naderde de Grand Staircase. Bij Lake Powell, het meer onderin Glenn Canyon zijn we een gestopt om een foto te maken vanaf een mooi uitzichtpunt. Het water zag er zeer aantrekkelijk uit in de hitte, maar ondanks dat je daar kunt zwemmen zijn we doorgereden.( @ pa dit meer is het startpunt van de reis in Thunderhead)

Bij het stadje Page kwamen we een Walmart tegen en we besloten even te stoppen om spullen te kopen voor lunch en voor het avondeten. Alle walmarts zijn enorm, maar deze was nog groter dan gemiddeld en ze hadden er ook leuke kleren voor weinig, dus zowel ik als Mel hebben de nodige shirts gekocht en Mel ook nog een mooie winterjas. Na ongeveer een uurtje reden we weer verder. Net voordat we de 64 op gingen had ik nog even getankt omdat ik verwacht dat de brandstof in het park een stuur duurder is. Toen we de 64 opreden zagen we al snel rechts van ons de Grand Canyon opduiken. Eigenlijk is het gewoon een gigantische spleet in de aarde van gemiddeld een mijl diep en 16 km breed met op de bodem de Colorado River. Bij de ingang van het park konden we zo doorrijden dankzij onze pas. Bij een aantal van de uitzichtpunten zijn we gestopt om foto's te maken. Naarmate het later op de middag werd en de zon lager aan de horizon kwam werder de foto's steeds mooier. Bij een uitzichtpunt was een pad zodat je helemaal tot op de bodem van de canyon kon wandelen. Wij hebben een klein stukje gedaan voor de foto's maar het was behoorlijk eng omdat je voor je gevoel dicht langs de afgrond liep. Iets verderop ware twee aziaten op een uitsteken rots gesprongen of geklommen om daar wat foto's en selfies te nemen. Echt een stel gekken!!
Verderop was bij een van de stops ook een klein museum en er waren ruines van de Pueblo van de Anasazi en Hopi er waren huisjes en resten van een Kiva (tempel). Dit was erg leuk om te zien en ook hebben we hier een kleine wandeling gedaan door de "moestuin" van de Pueblo. Zij hebben ruim 3000 jaar geleden de mais naar Amerika gebracht. Na nog een laatste stop zijn we doorgereden naar onze camping die net buiten het park lag.

De camping was heel ruim opgezet en helemaal verscholen in het bos. Nadat we aangekomen waren heb ik gelijk de BBQ aangestoken en hebben we de tent opgezet. Daarna is Mel met onze travel hangmat aan de slag gegaan en ben ik opzoek gegaan naar iemand die ons luchtbed kon oppompen want onze elektrische pomp kan alleen in de muur en niet in de auto op 12V. De beheerder van de camping had een grote RV met agregaat dus in no-time reed ik met het luchtbed achterin de pickup terug naar onze plaats. Nadat we ons kamp hadden voltooid ging Mel lekker en boekje lezen in de hangmat en ik had vlees en brood op de BBQ gelegd. Een kwartiertje later zaten zaten we aan ons kamp diner. Na het eten de kolen verhuisd van de BBQ naar de firepit en een vuurtje gestookt om onzelf warm te houden, maar ook om een pan water te koken voor thee en de vaat. Toen dat alleen geregeld was hebben we nog lekker een tijdje zitten chillen bij het vuur met een muziekje zachtjes aan en Mel die haar spannende boek aan het lezen was bij kaarslicht van de theelichtjes die ik even snel had gemaakt van wat lege bierblikken. Toen het vuur zo'n beetje uit was en ons hout opwas zijn we gaan plassen en tanden poetsen. Doordat het zo donker was kon je ontzettend veel sterren en de melkweg zien. Eenmaal in bed heeft Mel nog even gelezen en ik was volgens mij zo vertrokken.

In de nacht moest Mel plassen en het leek alsof er heel veel mist hing, maar het bleek rook te zijn. Verderop, tegen de wind in, was een bosbrand en alle rook ervan waaide over de camping. In de vroege ochtend hoorde je ook de blus helikopters af en aan vliegen. Bij het ontbijt bleek te zijn opgelost, alleen ruiken onze spullen nu een beetje funky.