Dag 15 Tuolumne Meadows Yosemity NP - Reisverslag uit Lee Vining, Verenigde Staten van Melanie - WaarBenJij.nu Dag 15 Tuolumne Meadows Yosemity NP - Reisverslag uit Lee Vining, Verenigde Staten van Melanie - WaarBenJij.nu

Dag 15 Tuolumne Meadows Yosemity NP

Door: Melanie

Blijf op de hoogte en volg Melanie

01 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Lee Vining

Dag 15 Yosemity N.P Toulumne Meadows

Vanmorgen hebben we een beetje uitgeslapen en daarna zijn we in de auto gestapt en richting Yosemity gereden om ergens te gaan wandelen. We hadden ons laten vertellen dat de wandeling naar Dog Lake en een Dome wel de moeite waard was en ook niet zo erg zwaar. Dus daar gingen we dan maar vanuit. In het begin viel het ook best mee maar algauw ging het pad vrij steil omhoog en moest je echt je weg zoeken over de rotsen. Niet alleen zijn wij dit helemaal niet gewend in ons platte landje maar omdat het zo hoog is , is de lucht ook erg ijl en wordt je snel kortademig. We zijn dan ook een paar keer gestopt en op een gegeven moment heeft Maarten zijn online kaart erbij gepakt om te kijken hoever het nog was omdat we er echt geen zin meer in hadden. Gelukkig waren we bijna op de splitsing en hebben we besloten niet nog verder naar boven te klimmen maar het vlakkere pad naar het meer te volgen. Dit was erg de moeite waard, omdat het pad beter te bewandelen was kon je ook meer van de omgeving genieten. Er groeien hier veel wilde bloemen, waar dan weer veel vlinders op afkomen, ook zijn er veel verschillende soorten eekhoorns (chipmunks) en hebben we spechten en jaybirds gezien.

Eenmaal bij het meer aangekomen was het wel de moeite waard. Het was een prachtig spiegeglad meer te midden van het bos met bergen (met sneeuw) op de achtergrond. Er waren heel veel vlinders en libelle's. Het was inmiddels al wel warm geworden en Maarten had zijn zwemspullen bij zich, dus hij is het meer in gegaan. Natuurlijk was dit heel erg koud en was hij ook echt de enige die erin zwom. Nadat we weer waren afgekoeld en hadden gegeten zijn we aan de afdaling begonnen die aanzienlijk sneller verliep dan de heen weg.
Onderaan de berg zagen we nog een Mule deer, deze was op zijn dooie akkertje aan het eten en was ook echt niet onder de indruk van de wandelaars om hem heen.

We zijn hierna naar het visitors centre in het park gereden en hebben gekeken of er nog iets te doen was, om 14.00 uur zou er een bears and butterflies hike zijn. Dat is een wandeling met een ranger die dan van alles verteld over de omgeving en de planten en dieren die daarin leven. We waren wat te vroeg maar zijn toch vast naar het verzamelpunt gegaan, daar hebben we rustig in de zon zitten wachten en nog wat gegeten.
Om stipt 14.00 was de (vrouwelijke) ranger er, ze begon met een voorstelrondje en vroeg ons ook wie we waren en wat onze ervaring met beren was. Gelukkig waren we niet de enige Europeanen en dus ook niet de enige die nog geen bear-experencies hadden. Ze begon met een stukje voorlichting over de beren die in het park leven, de zogehete zwarte beren. Deze zijn er dus in 3 kleuren; zwart, wit en blond. Ze zijn niet zo groot en meestal bang voor mensen. In principe eten ze geen vlees en mensen eten maar omdat niet iedereen luistert naar wat de rangers zeggen komt het regelmatig voor dat de beren mensen eten te pakken krijgen en als ze dat eenmaal geproeft hebben willen ze geen besjes en insecten meer eten en dan heb je ' probleem-beren'. (Eigenlijk zijn de mensen het probleem, maar goed.) Er zijn beren die zich al hebben aangeleerd dat ze blikjes van een richel afgooien zodat deze openknallen en andere breken gewoon in je auto in. Deze beren krijgen een gps kraag om zodat ze in de gaten gehouden kunnen worden. Ook heeft de ranger ons verteld wat we zouden moeten doen als we een beer tegen kwamen, dus dat was opzich wel fijn.

Daarna gingen we langs de rivier lopen, in het begin liepen we tussen de rivier en de camping in en was het best druk en veel geluid. Ook omdat in de rivier wat poeltjes waren waar vele mensen in lagen. Daarna booge de rivier af en werd het rustiger. Ik spotte een specht en een moeder hert met baby, zij stonden op een eilandje rustig te eten. Later gingen we op een grote (droge) steen in de rivier zitten en vertelde de ranger iets over de verschillende bedreigde diersoorten die er in het park zijn en wat zij doen om deze te behouden. Dat was erg interessant. terwijl wij zaten te luisteren staken de 2 herten de rivier over. De wandeling liep langs de rivier en de uitzichten waren prachtig, op het eindpunt kon je nog verder wandelen of met de ranger mee terug lopen. Wij zijn verder gelopen richting Twin bridges en dat wa smaar goed ook want wij zagen verder op een grijze vos uit de beek drinken en konden hem nog net bekijken voordat hij weer het bos in rende.

Hierna zijn we terug gegaan naar Lee Vining om boodschappen te doen voor het avond eten en daarna zijn we terug gegaan naar onze tent. Natuurlijk hebben we alles in de koelbox zitten en die zit weer in de bearbox. Daarna ben ik in de hangmat een boekje gaan lezen en is Maarten met het vuur aan de slag gegaan. Maarten had een kunstig maaltje op tafel getoverd van Noodles, apart gebakken kip (zelf gemarineerd) en salade. Als toetje heeft hij melk gekook zodat ik warme chocomel had. In de avond hebben we ook nog een paar potjes rummicub gespeeld, Maarten had al 2 keer gewonnen en het 3e potje was all or nothing en toen won ik :)
Daarna zijn we gaan slapen.